Spel en praktijkpublicatie mooie resultaten van afgerond project Zicht op Studentontwikkeling

Spel en praktijkpublicatie mooie resultaten van afgerond project Zicht op Studentontwikkeling

In het kortlopende NRO-project Zicht op Studentontwikkeling (ZopS) werkten onderzoekers Liesbeth Baartman (lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs) en Judith Gulikers (WUR) samen met 4 mbo-teams (van Albeda, MBO Utrecht, ROC Midden Nederland en ROC van Amsterdam) aan het vraagstuk van het krijgen van zicht op studentontwikkeling. Deze mbo-teams ontwikkelden zogenaamde ‘learning progressions’ om de langetermijnontwikkeling en de hobbels daarin zichtbaar te krijgen (bijv. op een werkproces). Daarna ontwikkelden zijn ‘FE-activiteiten’ (FE=Formatief Evalueren), aan de hand van de FE-cyclus, om de ontwikkeling van hun studenten in de klas in kaart te brengen.

Het was een hele zoektocht, maar uiteindelijk erg waardevol. Wat docenten voornamelijk teruggaven: “Het heeft ons echt leren denken vanuit het studentperspectief, in plaats van vanuit het curriculum en de inhoud. Het maakt je hele kijk op je onderwijs anders en zoveel leuker!”

Met veel trots presenteren de onderzoekers de resultaten. Naast het officiƫle NRO-eindrapport (volgt spoedig), heeft het project een praktijkpublicatie in vakblad Profiel en een spel (Zicht op Studentontwikkeling) opgeleverd.

Nieuwsgierig naar het spel? Hieronder vind je alle materiƫlen. Veel speelplezier!

Spelregels/handleiding spel Zicht op Studentontwikkeling
Speelbord op A0
Speelbord op A3
Snijbladen Hutjes/Hobbels
FE-Cyclus formulier
(Let op! Het laden kan even duren)

Je vindt alle informatie ook op de website van Liesbeth en Judith over de Formatieve cyclus.