Twee projecten gefinancieerd door NRO van start

Twee projecten gefinancieerd door NRO van start

Per 1 september zijn twee nieuwe projecten bij het lectoraat Beroepsonderwijs gestart, beiden gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan (call: Overzichtsstudies voor het hoger onderwijs 2021):

Leeromgevingen over disciplinaire grenzen heen
Complexe maatschappelijke vraagstukken vragen om professionals die over grenzen van disciplines heen kunnen samenwerken, zeker in zorg en welzijn. Hiertoe zijn leeromgevingen nodig waarin studenten, docenten, professionals en onderzoekers van verschillende domeinen met elkaar en met burgers samenwerken en leren. Het blijkt niet eenvoudig om zulke leeromgevingen te ontwerpen. Hoewel veel literatuur bestaat over multi-, inter-, cross- of transdisciplinaire/professionele leeromgevingen, is weinig bekend over typerende kenmerken van grensoverstijgende in-society leeromgevingen en wat die betekenen voor het ontwerp. Via een synthese van inzichten uit de literatuur beogen wij ontwerpkennis te vinden voor versterking van het aanbod aan in-society onderwijs.
Onderzoekers Erica Bouw, Rachelle van Harn en Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs) zijn bij dit project betrokken.

Naar een nieuwe balans in toetsfuncties: van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen
Docenten en studenten in het hoger onderwijs ervaren enerzijds een summatieve toetscultuur, gericht op hoepeltjes springen, en willen anderzijds de formatieve functie versterken, gericht op rijke feedback. Een toetsconcept waarin formatief/summatief worden verweven is programmatisch toetsen. De theoretische principes van programmatisch toetsen zijn vastgesteld, maar opleidingen worstelen met de vraag welke ontwerpkeuzes zij daarbinnen kunnen maken, passend bij hun eigen context. De bronnen voor deze overzichtsstudie zijn praktijkpublicaties in de vorm van ”portretten” van opleidingen die al programmatisch toetsen. Analyse hiervan leidt tot inzicht in mogelijke ontwerpkeuzes, passend bij verschillende contexten, en afwegingen en argumenten die daaraan ten grondslag liggen.
Onderzoekers Bas Agricola, Marlies de Vos en Liesbeth Baartman (lector Toetsing en Beoordeling in het Beroepsonderwijs) zijn bij dit project betrokken.