Een productieve week: twee artikelen van het lectoraat Beroepsonderwijs zijn gepubliceerd in het vooraanstaande tijdschrift ‘Journal of Vocational Education & Training‘. Eén van de artikelen is ‘open access’, wat betekent vrij te lezen voor iedereen.
- Heusdens, W., Baartman, L. K. J., & de Bruijn, E. (2018). Knowing everything from soup to dessert: an exploratory study to describe what characterises students’ vocational knowledge. Journal of Vocational Education & Training, 70(3), 435-454.
Dit artikel gaat over wat beroepskennis van studenten in het mbo karakteriseert. Wenja Heusdens, Liesbeth Baartman en Elly de Bruijn hebben een aantal componenten van beroepskennis geanalyseerd zoals de technische procedures die horen bij een beroep en de sociale omgeving waarin wordt gewerkt. - Kilbrink, N., Bjurulf, V., Baartman, L. K. J., & De Bruijn, E. (2018). Transfer of learning in Swedish technical vocational education: student experiences in the energy and industry programmes. Journal of Vocational Education & Training, 70(3), 455-475. Open access!
Dit artikel gaat over studenten in het Zweedse technische beroepsonderwijs.
De onderzoekers, waaronder Liesbeth Baartman en Elly de Bruijn, hebben studenten bevraagd over hun ervaringen tijdens het leren op school en het leren op de werkplek. De resultaten van het onderzoek laten zien hoe studenten beroepsonderwijs “transfer” proberen te bereiken tussen wat zij leren in deze contexten.