Hoe kun je nog beter aansluiten op de leer- en onderwijsbehoeften van mbo-studenten? In de Proeftuin Passend Onderwijzen doen professionele leergemeenschappen (PLG’s) van mbo-docenten sinds september 2022 onderzoek naar dit thema. In het tweede projectjaar zijn vier nieuwe PLG’s van start gegaan.
Vorig onderwijsjaar draaiden er al twee PLG’s. De PLG bij creatieve vakschool SintLucas deed onderzoek naar inzet van ontwikkelingsgerichte feedback. Zij stelden samen met studenten kwaliteitscriteria voor het werk van studenten op. Ook zetten ze een reflectietool en peer-to-peer feedback in om het kwaliteitsbesef van studenten Corporate Design te vergroten. Daarna onderzocht de PLG hoe studenten en docenten deze aanpak hebben ervaren.
Bij mboRijnland deed een PLG onderzoek naar het vergroten van ervaren veiligheid voor studenten van het College Start-Up (opleidingen op niveau 1 en 2). Via hun onderzoek kregen zij zicht op de kennis van experts en mbo-docenten over veiligheid. Ook onderzochten ze de ervaringen van studenten rond veiligheid. De PLG is vervolgens met de directie van het College in gesprek gegaan over het belang van een gemeenschappelijke aanpak en docentprofessionalisering op het thema veiligheid.
Iedere PLG bestaat uit ongeveer zes mbo-docenten. De PLG’s die dit onderwijsjaar van start zijn gegaan, zijn volop bezig met het afbakenen van hun onderzoeksthema. Dat doen ze onder begeleiding van docent-onderzoekers uit hun eigen instelling. Deze trekken samen op met onderzoekers van Lectoraat Beroepsonderwijs en Lectoraat Organiseren van verandering in onderwijs van Hogeschool Utrecht. Meer weten? Neem contact op met hoofdonderzoeker Maaike Koopman.