Han van Dijk, als promovendus verbonden aan het lectoraat Beroepsonderwijs, kijkt in zijn promotieonderzoek naar hoe fysiotherapeuten die werkzaam zijn in de eerstelijns fysiotherapie geleerd kan worden de zorg voor mensen met chronische pijn beter te doen.
Het biopsychosociale model wordt in de Nederlandse eerstelijns fysiotherapiepraktijk nog beperkt toegepast bij de behandeling van chronische pijn. In deze benadering worden naast de biologische factoren ook de psychologische en sociale factoren betrokken. Richtlijnen adviseren deze benadering in plaats van een biomedisch perspectief waarin slechts het fysieke deel van de klachten centraal staat. Nascholingscursussen die fysiotherapeuten na hun afstuderen kunnen volgen leiden vaak slechts tot beperkte veranderingen in hun werkwijze. Voor de ontwikkeling van een work-integrated learning programma dat het gebruik van dit perspectief stimuleert, is gebruikgemaakt van participatief actieonderzoek, co-designmethoden en een nadrukkelijke focus op leren op de werkplek. Een interdisciplinair ontwikkelteam van ontwerpers, onderwijskundigen en onderzoekers werkte samen met fysiotherapeuten uit de praktijk, pijnexperts, patiënten en andere belanghebbenden aan de totstandkoming van dit leerprogramma.
In het artikel Development of a work-integrated learning programme for chronic pain physiotherapy in Dutch private practice using co-design methods: description of a journey wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van het werkplek-geïntegreerde leerprogramma. Het Plan van Eisen en diverse prototypes die zijn ontwikkeld en gevalideerd als onderdeel van het programma wordt gepresenteerd.
Het artikel is samen geschreven samen met Ilya Zitter (lector Beroepsonderwijs), Harriet Wittink (voormalig lector Leefstijl en Gezondheid), Stefan Elbers (postdoc onderzoeker lectoraat Innovatie van Beweegzorg), Christa van Gessel en Rosa de Vries (onderzoekers lectoraat Co-design).
Lees het volledige (open access) artikel hier.
Van Dijk, H., Köke, A., Elbers, S., van Gessel, C., de Vries, R., Zitter, I., Smeets, R., & Wittink, H. (2025). Development of a work-integrated learning programme for chronic pain physiotherapy in Dutch private practice using co-design methods: Description of a journey. BMJ Open, 15(9), e098115. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2024-098115