Wetenschappelijk artikel: Het instellingsbreed ontwerpen van hybride leeromgevingen in het mbo

In het mbo worden hybride leeromgevingen, waarin de contexten van school en werk worden geïntegreerd, gezien als een veelbelovende manier om onderwijs en praktijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Er is echter weinig bekend over het duurzaam ontwerpen van deze integratieve leeromgevingen binnen één mbo-instelling als geheel, waarbij het gaat om leeromgevingen van verschillende sectoren.

Samen met Jantje Timmerman (practor CIV Leven Lang Flex en onderzoeker practoraat Research Lab, mboRijnland) en Kathinka van Doesum (onderzoeker practoraat Research Lab, mboRijnland) onderzocht Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het Beroepsonderwijs) in deze meervoudige, tweejarige case study 45 integratieve leeromgevingen op de grens van school en werk, verspreid over zes sectoren binnen één onderwijsinstelling. Het onderzoek geeft inzicht in hoe deze leeromgevingen zijn ontworpen en welke factoren daarbij van belang zijn. Integratief samenwerken met het werkveld blijkt in alle sectoren mogelijk. De ontwerpkenmerken inhoudelijk, sociaal en ruimtelijk worden vaker als integratief ervaren dan het ontwerpkenmerk temporeel. Vanuit het temporele perspectief blijken vooral kaders van school leidend en komen daarmee naar voren als een belangrijke factor in het succesvol opschalen en verduurzamen van leeromgevingen.

Nieuwsgierig? Lees hier het hele artikel in Pedagogische Studiën.

Bron: Timmerman, J., Van Doesum, K., & Zitter, I. (2022). Het instellingsbreed ontwerpen van hybride leeromgevingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Een meervoudige case study. Pedagogische Studiën, 99(4), 361-378.