Wetenschappelijk artikel: het vermogen van leraren om hun ambities waar te maken

Anita Emans (promovendus lectoraat Normatieve Professionalisering, HU) schreef samen met Cok Bakker (lector Normatieve Professionalisering, HU; hoogleraar UU, tevens promotor), Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs, HU; hoogleraar OU, tevens promotor) en Helma Oolbekkink-Marchand (lector Professionaliteit van Leraren, HAN, tevens co-promotor) een artikel in het tijdschrift Frontiers in Education. Het artikel presenteert de resultaten van een deelstudie van haar promotieonderzoek naar agency-ontwikkeling bij leraren, ofwel het vermogen van leraren om hun ambities waar te maken. Op basis van een theorie synthese analyseerden de onderzoekers hoe agency van leraren verweven is met sociaal-culturele processen die vorm krijgen in onderwijspraktijken. We specificeerden ‘agentic qualities’ die duiden op uitingen van agency van leraren in deze processen.

Nieuwsgierig geworden? Lees hier het hele artikel.

Bron: Emans, A., Oolbekkink-Marchand, H., Bakker, C., & de Bruijn, E. (2024). Teacher agency in the dynamics of educational practices: a theory synthesisFrontiers in Education, 9,