Wetenschappelijk artikel: Ontwikkeling van beroepskennis via interactie tussen studenten en docenten

Wetenschappelijk artikel: Ontwikkeling van beroepskennis via interactie tussen studenten en docenten

Onlangs is het wetenschappelijke artikel Vocational knowledge development during teacher-student interactions: exploring vocational conversations verschenen in het tijdschrift Pedagogische Studiën. Dit artikel, van de hand van Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs), Marije Faber (projectleider en onderzoeksassistent lectoraat Beroepsonderwijs), Anne Khaled (onderzoeker lectoraat Responsief Beroepsonderwijs (HAN) en voormalig onderzoeker bij lectoraat Beroepsonderwijs) Harmen Schaap (onderzoeker Radboud Universiteit en Radboud Docenten Academie) en Nienke Bijlsma (voormalig junior onderzoeker lectoraat Beroepsonderwijs), verkent beroepsgerichte gesprekken en toont hoe studenten beroepskennis ontwikkelen tijdens interacties tussen student en docent. De studie is uitgevoerd in het domein Sport & Bewegen (mbo-niveau 4), maar het presenteren van de resultaten in andere domeinen leert dat docenten aldaar de verschillende typen beroepsgerichte gesprekken herkennen.

Lees hieronder de Nederlandse samenvatting:

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft als belangrijk doel om beroepsgerichte kennisontwikkeling van studenten te bevorderen. Echter, welke pedagogisch-didactische aanpakken deze ontwikkeling bevorderen is niet evident. Dit artikel presenteert daarom een studie naar kennisontwikkeling binnen beroepsgerichte gesprekken tussen docenten en studenten. Ontwikkeling van beroepskennis wordt benaderd vanuit een cultuur-historisch perspectief, verwijzend naar de situationele en sociale aard van die kennis. De studie is uitgevoerd in het domein van Sport & Bewegen (mbo-niveau 4). Vier typen beroepsgerichte gesprekken werden geïdentificeerd, namelijk handelingsgericht, theorie gestuurd, probleemgestuurd en gesprekken over professionele identiteitsontwikkeling. Een verdere verkenning van de vier typen gesprekken laat zien dat ze verschillen in inhoudelijke betekenis (welke aspecten van het beroep worden besproken), de aard (wie de gesprekken reguleerden) en de context waar de gesprekken plaatsvonden (de leeromgeving, maar ook de praktische omstandigheden). De handelingsgerichte- en de probleemgestuurde gesprekken kwamen het vaakst voor. Eén van de implicaties van de studie is dat docenten, in hun rol als significante ander, een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling van beroepskennis binnen deze beroepsgesprekken.

Nieuwsgierig naar het artikel? Lees hier het artikel (gratis beschikbaar).

Bron: Schaap, H., Khaled, A., Faber, M., Bijlsma, N., & De Bruijn, E. (2023). Vocational knowledge development during teacher-student interactions: exploring vocational conversations. Pedagogische Studiën, 100(1), 35-66. https://doi.org/10.59302/ps.v100i1.13990