Kitty Meijer, promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs schreef samen met Liesbeth Baartman (lector Toetsing en Beoordeling in het beroepsonderwijs), Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs) en Marjan Vermeulen (hoogleraar Open Universiteit) een artikel over haar onderzoek naar opvattingen over toetsbekwaamheid van docenten uit het hoger beroepsonderwijs, onderdeel van haar promotieonderzoek naar duurzame toetsbekwame hbo-docenten. Het artikel is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Teachers and Teaching.
Door middel van focusgroep interviews, is onderzocht hoe hbo-docenten toetsbekwaamheid opvatten als ze dat bezien vanuit een dynamisch, contextueel en sociaal proces. De onderzoekers presenteren in deze studie een windmolen model met 7 aspecten van toetsbekwaamheid.
Nieuwsgierig geworden? Lees hier het artikel (gratis beschikbaar).
Bron: Meijer, K., Baartman, L., Vermeulen, M., & de Bruijn, E. (2023). Teachers’ conceptions of assessment literacy. Teachers and Teaching. https://doi.org/10.1080/13540602.2023.2190091.