Hoe manifesteert responsiviteit zich in uitgevoerde curricula van Nederlandse lerarenopleidingen? Hierover schreef Rieke van Bemmel (promovendus lectoraat Beroepsonderwijs) een artikel voor tijdschrift Pedagogische Studiën.
Opleidingen in het beroepsonderwijs (mbo en hbo) maken hun curricula steeds flexibeler. Maar wat betekent dat in de dagelijkse onderwijspraktijk?
In het onderzoek richten we ons op hoe lerarenopleidingen met het curriculum inspelen op drie ontwikkelingen: de toenemende diversiteit van studenten, de variëteit in het werkveld én het beroep in een veranderende samenleving. Dat noemen we de responsiviteit van het curriculum.
Daarbij focussen we niet op plannen (beoogde curriculum) maar op hoe responsiviteit zich echt manifesteert in de opleiding (curriculum-in-actie). In deze multiple case study gaven twaalf lerarenopleidingen een uniek kijkje in de keuken. Zo ontstond een rijk palet aan responsieve praktijken waarin we patronen ontdekten.
Het artikel is samen geschreven samen met Ilya Zitter (lector Beroepsonderwijs) en Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs, tevens promotor).
Lees het artikel in Pedagogische Studiën hier.
Van Bemmel, R., Zitter, I., & De Bruijn, E. (2025). How does responsiveness manifest within the enacted curricula of teacher education in the Netherlands: a multiple case study. Pedagogische Studiën, 102(3). https://doi.org/10.59302/7ezw2e90