Hoe verloopt een stagedag eigenlijk voor studenten, en wat en wie komen ze tegen? Lieke Ceelen, promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs publiceert hierover (samen met haar (co-)promotoren Elly de Bruijn, Loek Nieuwenhuis en dagelijks begeleider Anne Khaled), in haar tweede wetenschappelijke artikel binnen haar promotietraject. Dit artikel is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Advances in Health Sciences Education.
Tijdens deze studie observeerde Lieke studenten Fysiotherapie en Verpleegkunde op de werkplek. Elke stageplek is uniek en in de studie zijn vijf categorieën gevonden waarmee de variatie van student-participatie op de werkplek kan worden laten zien. Studenten leren van 1) voor- en nabesprekingen, 2) het observeren van zorgverlening, 3) zorgverlenen met directe ondersteuning, 4) zorgverlenen in nabijheid van anderen en 5) het individueel en zelfstandig uitvoeren van werk.
Nieuwsgierig? Lees hier het artikel.
Bron: Ceelen, L., Khaled, A., Nieuwenhuis, L., & De Bruijn, E. (2022, online first). Understanding students’ participation in physiotherapy and nursing work settings. Advances in Health Sciences Education. https://doi.org/10.1007/s10459-022-10142-6