Machiel Bouwmans (Lectoraat Beroepsonderwijs) heeft samen met Piety Runhaar (WUR) en Marjan Vermeulen (OU, KPC groep) een wetenschappelijk artikel gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Human Resource Development International.
In dit artikel presenteren zij hun onderzoek naar loopbaansturing (career self-management) van leraren in het voortgezet onderwijs (N = 220), in relatie tot hun ervaren ondersteuning vanuit HRM praktijken gericht op deze loopbaansturing. Kwantitatieve mediatie-analyse toont een positieve relatie aan tussen de ervaren ondersteuning en loopbaansturing door leraren, die gemedieerd wordt door de leer-doeloriëntatie en geloof in eigen kunnen in het werk (occupational self-efficacy) van leraren.
Dit onderzoek toont daarmee het belang aan van het investeren in HRM praktijken gericht op loopbaansturing van leraren. Scholen wordt geadviseerd hier in te (blijven) investeren. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek de cruciale rol van leidinggevenden, als uitvoerders van HRM beleid. Zij vormen de link tussen het beleid en de ervaren ondersteuning van leraren. Daarom is het belangrijk dat zij het beleid zoals beoogd in de praktijk brengen, en indien nodig de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen op het gebied van het uitvoeren van HRM beleid.
Geïnteresseerd? Het artikel is hieronder vrij te downloaden (open access).
Referentie:
Runhaar, P., Bouwmans, M. & Vermeulen, M. (2019). Exploring teachers’ career self-management. Considering the roles of organizational career management, occupational self-efficacy, and learning goal orientation. Human Resource Development International, 22(4), 364-384. doi: 10.1080/13678868.2019.1607675.