Wetenschappelijk artikel: wat hbo-docenten belangrijk vinden rondom toetsbekwaamheid

Kitty Meijer, promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs, heeft voor haar promotieonderzoek onderzocht hoe hbo-docenten de verschillende aspecten van toetsbekwaamheid waarderen. In het artikel Mapping teachers’ perceived importance of assessment competence, dat ze schreef samen met Liesbeth Baartman (lector Beroepsonderwijs), Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs en hoogleraar OU) en Marjan Vermeulen (hoogleraar OU), staan de perspectieven van docenten centraal: wat vinden zij belangrijk als het gaat om toetsbekwaamheid? Het artikel is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Empirical Research in Vocational Education and Training.

Het onderzoek maakt gebruik van een vragenlijst waarbij docenten de belangrijkheid van verschillende onderdelen van toetsbekwaamheid beoordeelden in relatie tot een zelfgekozen toetssituatie. De resultaten laten zien dat docenten alle aspecten van toetsbekwaamheid als belangrijk waarderen. Hoewel deze onderdelen te onderscheiden zijn, wijst de sterke samenhang tussen de aspecten erop dat deze niet los van elkaar te beschouwen zijn.

Tegelijkertijd is er sprake van een scheve verdeling: niet één groep scoort consequent hoger of lager. In plaats daarvan blijken verschillende docenten, afhankelijk van hun toetssituatie, verschillende accenten te leggen. Deze variatie vormt de aanleiding voor vervolgonderzoek waarin wordt onderzocht hoe toetsbekwaamheid zich in de praktijk manifesteert.

Lees het volledige (gratis toegankelijk) artikel hier:
Mapping teachers’ percieved importance of assessment competence

Meijer, K., Baartman, L., Vermeulen, M., & de Bruijn, E. (2025). Mapping teachers’ perceived importance of assessment competence: a quantitative exploration in the context of Dutch Higher Vocational Education. Empirical Research in Vocational Education and Training, 17(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s40461-025-00185-5