Wetenschappelijke artikel: Hoe ontwerp je een curriculum dat écht meebeweegt met ontwikkelingen?

Rieke van Bemmel, promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs, dook diep in deze vraag: Hoe ontwerp je een curriculum dat écht meebeweegt met ontwikkelingen? Rieke ontdekte wat flexibiliteit/responsiviteit betekent voor zowel studenten als opleiders in lerarenopleidingen. Samen met lectoren Beroepsonderwijs Elly de Bruijn (promotor) en Ilya Zitter (co-promotor) schreef ze hierover een artikel, dat onlangs is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Curriculum Journal.

Benieuwd aan welke knoppen je kunt draaien om je curriculum toekomstbestendig te maken? Lees het volledige artikel hier, het artikel is gratis toegankelijk.

Wil je zelf aan de slag met het flexibeler maken van een beroepsopleiding? Naar aanleiding van dit onderzoek hebben we een innovatief spel ontwikkeld, speciaal om teams te helpen een gedeelde visie op een flexibel curriculum te vormen.
Geïnteresseerd in het spel? Neem contact op met Rieke voor meer informatie.
Op deze projectpagina lees je meer over het promotieonderzoek van Rieke naar het ontwerpen van een responsief curriculum voor lerarenopleidingen in het hbo.

Bron: Van Bemmel, R., Zitter, I, & De Bruijn, E. (2024, online first). Exploring the concept of a responsive curriculum in teacher education from the perspective of students and teachers educators. The Curriculum Journal. https://doi.org/10.1002/curj.295