Onderwijsinnovaties leiden, als gevolg van de gekozen veranderstrategie, zelden tot verandering in de onderwijsuitvoering. Om de kennis over onderwijsinnovaties in de HU een stevige impuls te geven zijn we met 12 getalenteerde projectleiders gestart met een leerarrangement van een jaar. 11 en 12 september kwamen de 12 enthousiastelingen voor het eerst bij elkaar om te starten aan een jaar van intensief met elkaar en van elkaar leren over de rol van projectleiders in onderwijsinnovatietrajecten. Een ingewikkelde rol waarin veranderkunde, projectmanagement, onderwijskunde en de psychologie van de veranderaar centraal staat.
Het doel van de tweedaagse was community vorming (dag 1) en oriëntatie op de rol van de projectleider (dag 2). De tweedaagse mondde uit in een opzet van het leerarrangement voor het komende jaar, waarbij door de door ons gekozen werkvorm het eigenaarschap volledig bij de deelnemers zelf ligt. Het leerarrangement is gecreëerd op basis van taken van een projectleider onderwijsinnovatie, actuele theorie hierover en leervragen van de deelnemers. Bij het ontwerp van de tweedaagse hebben wij gebruik gemaakt van technieken van KAOS pilot, een hybride onderwijsdesign concept uit Denemarken
Lees meer in de blog.