Afgelopen week was het HU Onderwijsfestival. Vanuit het netwerk Onderwijskundig Leiderschap (programma onderwijsinnovatie) hebben we ons veelvuldig laten zien. We gaven verschillende workshops om onze ervaringen en inzichten van onderwijsinnovaties van het afgelopen jaar te delen. Daarnaast haalden we bij collega’s praktijkproblemen op rondom onderwijsinnovatie. Ons doel als netwerk is te leren en adviseren over onderwijsinnovaties om zodoende de slaagkans van onderwijsinnovaties binnen de HU te vergroten.
Hoe zagen de twee festivaldagen voor ons er uit? Wat hebben we gedaan en wat heeft het ons opgeleverd? Dat lees je in hieronder in de workshops die we hebben gegeven tijdens het festival. Maar nog belangrijker, mochten jullie over bepaalde onderwerpen van de workshops nog vragen hebben, stel ze ons gerust!
‘Rondtrekkende Onderwijsinnovatie Karavaan’ – gedurende het hele festival
Festivalbezoekers konden met hun vragen over onderwijsinnovatie terecht bij de karavaan. Alle netwerken vanuit het programma Onderwijsinnovatie waren vertegenwoordigd. Zo hielpen wij, deelnemers van het leerarrangement Leiders in Onderwijsinnovatie, de festivalbezoekers om een volgende stap te zetten in hun onderwijsvernieuwing. We gebruikten hiervoor paarse krokodillen, stokpaardjes, beren en struisvogels. Deze spreekwoordelijke dieren die je tegenkomt in je onderwijsinnovatie (beren op de weg, kop in het zand steken etc.) waren gespreksstarters. Zo konden we verhelderende vragen stellen en merkten we dat collega’s het fijn vonden om problemen te delen en kregen zij meer inzicht om zo de situatie beter te doorgronden. Dus mocht je tijdens het festival hebben gedacht, wat doet die beer daar? Dan weet je nu wat die beestenboel voor een doel had!
Heb jij ook vragen over je onderwijsinnovatie, of loop je ergens specifiek tegenaan bij je curriculum vernieuwing? Neem dan vooral contact op met Sander Toby, we helpen je graag.
‘Design Thinking: voor producten die wel aansluiten op de vraag!’ – 16 januari 2019, 11:30 uur, De Uithof tent 1 – Anne Nienhuis, Carlijn Hoedemaker en Dianne Beunk
Aan de hand van ons eigen project, hoe kan je onderwijsmanagers ondersteunen bij onderwijsinnovaties, lieten wij zien wat de methodiek Design Thinking inhoudt en hoe deze methodiek ervoor zorgt dat de gebruiker, klant, student of zoals bij ons de onderwijsmanager centraal staat. We lieten zien hoe deze methodiek kan helpen in het proces van onderwijsinnovatie. Door de verschillende fasen van de methodiek uit te leggen aan de hand van onze eigen casus, werd voor het publiek duidelijk wat de meerwaarde is van Design Thinking. De verschillende oefeningen zorgden ervoor dat ze zelf konden ervaren hoe het is om creatief aan de slag te gaan en dat je met elkaar sneller tot nieuwe oplossingen komt dan alleen. De vragen en interesse van het publiek zorgden bij ons voor een bevestiging van waar we mee bezig zijn: komen tot een oplossing die echt aansluit bij onze ‘klant’, de onderwijsmanager.
Heb je vragen over het inzetten van Design Thinking binnen je eigen onderwijsinnovatie, neem dan gerust contact op met: anne.nienhuis@hu.nl, carlijn.hoedemaker@hu.nl of dianne.beunk@hu.nl
‘Samen zin in onderwijsinnovatie. De zalm terug in de Seine’ – 17 januari 2019, 10:15 uur, De Uithof tent 2 – Remco Coppoolse & Ellen Kloet
Samen zin hebben in een onderwijsinnovatie is een belangrijke succesfactor. Zoals de rioolwerkers in Parijs de handen ineen sloegen nadat ze samen vonden dat het water van de Seine zo schoon moest worden dat de zalm weer terugkeerde. In deze sessie hebben we onderzocht hoe dit mechanisme werkt in het onderwijs. We zoomden in op het mechanisme van gezamenlijk doelen stellen en de schouders eronder zetten aan de hand van een hogeschoolbrede onderwijsinnovatie op hogeschool Windesheim. Belangrijk in deze complexe innovatie, die is benaderd met een dynamische aanpak, was de gezamenlijke zingeving.
In de workshop zijn mensen vervolgens aan de slag gegaan met het verbeelden van de zalm in de Seine in de innovatie waar zij bij betrokken waren. Deelnemers tekenden rich pictures van het hogere leitbild dat boven de innovatie hing. Dat leidde niet alleen tot prachtige tekeningen, maar ook tot mooie voorbeelden hoe dergelijk beelden richting geven aan het denken over onderwijsinnovatie in de voorbeelden van de deelnemers. Ook werd duidelijk dat het formuleren van een dergelijk beeld wat inspirerend, realiseerbaar en meetbaar is in het onderwijs nog wel eens moeilijk is en niet altijd een vanzelfsprekendheid.
Wil je meer weten over het beantwoorden van de waartoe-vraag, of het ontwikkelen van een hoger leitbild – jouw zalm in de Seine – en welke invloed dat heeft op het proces van alignment bij betrokkenen in innovatie? Maar ook als je mooie voorbeelden hebt waar dat nu juist zo goed is gelukt, nodigen we je uit contact op te nemen met Remco.coppoolse@hu.nl
‘Leg je onderwijsinnovatie onder de loep… met een managementgame!’ – 17 januari 2019, 14:15 uur, De Uithof tent 1 – Sander Toby, Josca Snoei en Fedde Kloppenburg
In deze workshop lieten we je door middel van spelen zien hoe je flow kunt bereiken in je onderwijsinnovatie. We speelden drie mini-games die inzicht geven in groepsdynamiek in een onderwijsinnovatie. Deelnemers gingen aan de slag met LEGO, K’NEX en Marspakken en speelden rollenspellen of bouwden een nieuw curriculum. Deelnemers ervaarden hoe je uit je hoofd komt en daadwerkelijk aan de slag gaat. Ze werden direct in de complexiteit getrokken waardoor er na de evaluatie een bepaald begrip over de situatie ontstond. Er ontstonden inzichten in de verschillende rollen en de afhankelijk ervan. Doormiddel van het spelen van spellen, weet je een nieuwe context te bouwen waarin je kan experimenteren in een veilige setting. Hierdoor kun je nieuw gedrag proberen, en inzichten krijgen waardoor je je competenter gaat voelen en komt de uitdaging meer binnen bereik. HET IS LEUK!
Heb je vragen over verschillende games die we inzetten neem contact op met: josca.snoei@hu.nl of sander.toby@hu.nl
‘Leid jij een onderwijsinnovatie? Scan je vaardigheden!’ – 17 januari 2019, 14:30 uur, De Uithof tent 3 – Remco Coppoolse & Jelger Spijkerboer
In deze workshop stond de rol van de leider van een onderwijsinnovatie centraal. De deelnemers maakten een zelftest die een beeld gaf van welke rollen je inneemt in een verandering. Hiermee kregen ze inzicht in hun eigen profiel als veranderaar. Het werd duidelijk dat het onderscheid in de vier rollen van de leider van onderwijsinnovatie behulpzaam was. Zo zei een deelnemer: ‘ik realiseer mij dat ik heel hard probeer om alle rollen te spelen.’ Een ander bevroeg haar daarop: ‘wil je dat ook?’ Dat was een raak inzicht waar zij mee verder gaat. Onze stelling is dat niemand alle vier de rollen goed kan spelen, je hebt elkaar nodig. Het bespreken van de dilemma’s die komen kijken bij het invullen van de verschillende rollen in verandering vormde het hart van de workshop. Dit leidde tot goede gesprekken tussen deelnemers.
Mocht je meer willen weten over de zelftest die je een beeld geeft over de rol die jij inneemt in een onderwijsinnovatie, neem dan contact op met remco.coppoolse@hu.nl of jelger@goudsteencompany.nl