Over de Ask HU portal

Over de Ask HU portal

Ask HU

Ask HU is de zoekmachine voor studenten en medewerkers waar iedereen terecht kan met zijn/haar vragen over het onderwijs en ondersteunende diensten van de Hogeschool Utrecht. Ask HU staat centraal binnen het dienstverleningsconcept van de HU dat ingericht is volgens het “Click – Call – Consult” principe. Op het moment dat studenten of medewerkers vragen hebben over de HU, kunnen ze terecht  in Ask HU. Daar kan men antwoorden vinden op een groot aantal relevante vragen en wordt men waar nodig doorgestuurd naar de juiste follow-up kanalen (e-formulieren, contactgegevens, documenten etc.). Op het moment dat het antwoord op een vraag niet te vinden is in Ask HU, kan een student of medewerker een ‘call’ initiëren via de daartoe aangeboden kanalen. Dit kan via e-formulier, email, telefoon of een bezoek aan de balie. Is de vraag te specifiek, dan kan er een 1-op-1 “consult” plaatsvinden. Het doel van Ask HU is om de content zo aan te laten sluiten bij de vragen van studenten en medewerkers dat men gemakkelijk en snel de gewenste informatie kan vinden en het aantal calls en consultafspraken wordt gereduceerd.

Kwaliteitswaarborging

Om de kwaliteit van de informatie te waarborgen is een systeem opgezet waarbij elk item in de zoekmachine gekoppeld is aan een item-eigenaar binnen de HU. Deze item-eigenaren zijn experts over hun eigen informatie items en verantwoordelijk voor het actueel houden van het informatie. Mocht de informatie in Ask HU niet recent of volledig zijn, kan de gebruiker via de feedbackfunctie onderaan elk item direct feedback geven. De feedback komt meteen bij de juiste item-eigenaar terecht zodat er snel actie ondernomen kan worden.

Onderzoek

Nu er enige tijd met Ask HU gewerkt wordt, is het tijd om de balans op te maken. Hoe wordt Ask HU ervaren en wat zouden we kunnen doen om Ask HU nog beter aan te laten sluiten bij de behoeften van studenten en medewerkers? Door middel van een digitale vragenlijst, enkele interviews en een analyse van google analytics proberen we de ervaringen, wensen en behoeften van studenten, medewerkers én item-eigenaren in kaart te brengen en verbeteracties te formuleren voor de toekomst.