Pilot ‘werktafel van curriculum tot rooster’ van start

Pilot ‘werktafel van curriculum tot rooster’ van start

Het is geen geheim dat het proces van curriculum tot rooster niet voor alle opleidingen naar alle tevredenheid verloopt. Er wordt veel extra inzet van mensen gevraagd om een studentvriendelijk rooster tijdig gereed te hebben. Er wordt een capaciteitstekort ervaren bij het plannen en roosteren, wat niet direct op te lossen is: plannen vraagt om inhoudelijke kennis van de verschillende curricula en kennis van de systemen. Ook wordt ervaren dat de systemen niet op alle onderdelen gebruiksvriendelijk zijn, en dat onjuistheden die aan het begin van het proces gemaakt worden, het gehele proces doorwerken. Er wordt dus veel gevraagd van betrokkenen bij het roosterproces en het geduld wordt stevig op de proef gesteld.

Alle reden om tot een definitieve en lange termijn oplossing te komen. De oplossingsrichting wordt gezocht in het betrekken van medewerkers die een rol hebben in de keten van curriculum tot planning. Afgelopen vrijdag was ik dan ook getuige van de aftrap van de pilot “werktafel”: een werkvorm waarbij medewerkers met verschillende expertise samenkomen om alle stappen van het proces te doorlopen. Het is een actieve werkvorm, die leidt tot een “op maat” proces. Kortom, het zijn samenwerkingsverbanden rond bepaalde thema’s waarin stakeholders, lectoraten en instituten zijn vertegenwoordigd. De tafels zijn een instrument om horizontale samenwerking te creëren en te stimuleren, en meer focus aan te brengen in ons onderwijs en onderzoek.

De pilot wordt uitgevoerd binnen de opleidingen Logopedie, Verpleegkunde en Master Fysiotherapie. Voor elke opleiding wordt een aparte werktafel ingericht. Het doel van de pilot is tweeledig:

– Dat het proces van curriculum tot rooster op de juiste manier wordt begrepen en gedragen
– Dat er vervolgens goed wordt samengewerkt en de juiste acties worden ingezet

Bij de aftrapbijeenkomst waren roosteraars, planners, curriculumleden, opleidingsmanagers en super-users aanwezig. De deelnemers onderschreven de waarde van het werken op deze manier. Er werden echter ook zeer kritische opmerkingen geplaatst over het acuut ervaren capaciteitsprobleem: nadenken over een definitieve en lange termijn oplossing is goed, maar nu vragen acute roosterproblemen alle aandacht en energie. Desalniettemin hebben alle deelnemers verklaard zich in te zetten om via de werktafels tot een optimaal proces te komen. Dat verdient een pluim!

Henk Gloudemans,
Directeur Instituut voor Paramedische studies