Evaluatie levensloopbestendige route in drie gebieden

Eindrapportage

Auteurs: Caroline Rijkers-de Boer, Imke van Moorselaar, Jolanda Maas, Fenna van Nes, Lea den Broeder,

Datum: December 2019

Centre of Expertise Urban Vitality, HVA

Projectpagina: Eindrapportage evaluatie levensloopbestendige route in drie gebieden – HvA

De bevolking van Amsterdam vergrijst. Steeds meer ouderen brengen hun dagen door in de stad. De stad is echter niet in alle opzichten geschikt voor de oudere doelgroep. Dat zorgt voor
wrijving tussen de wensen en behoeften van de doelgroep en wat de stad op dit moment biedt. De gemeente Amsterdam onderkent dit en heeft zich daarom sinds juli 2015 aangesloten bij het wereldwijde WHO- netwerk van Age-Friendly Cities. Dat betekent dat Amsterdam zich concreet wil inzetten om de stad leefbaar,
toegankelijk en prettig te maken voor mensen van zestig jaar en ouder.

In de periode tussen 2015 en 2017 heeft de gemeente Amsterdam samen met oudere bewoners in drie gebieden bekeken welke ruimtelijke ingrepen nodig zijn om ‘levensloopbestendige routes’ te creëren. Deze levensloopbestendige routes leiden als een circuit
door de buurt en nodigen uit tot ontmoeten en bewegen. De routes gaan langs relevante voorzieningen, woningen, verblijfsplekken en
haltes van het openbare vervoer. De betrokken gebieden zijn Kortvoort (Amsterdam Zuidoost), de Indische Buurt (Amsterdam Oost) en Buitenveldert (Amsterdam Zuid).

Aan onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, de GGD Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam is gevraagd om
het effect van deze ingrepen te evalueren. De centrale vraag van dit project was: welk effect hebben de ruimtelijke ingrepen om tot
levensloopbestendige routes te komen op mogelijkheden van ouderen voor ontmoetingen en bewegen langs deze routes?

Bekijk de eindrapportage en de flyer met aanbevelingen hieronder: