Op woensdag 22 mei gaven onderzoekers Anne Khaled, Machiel Bouwmans (lectoraat Beroepsonderwijs) en Marco Mazereeuw (NHL Stenden) een lunchlezing op de HU in het kader van dit project. Aan zo’n 25 enthousiaste collega’s presenteerden zij het model ‘Leren Werken en Werkend Leren’: een conceptualisering van het leren van studenten in hybride leeromgevingen.
Leren in een hybride leeromgeving
Hybride leeromgevingen zijn zeer populair. Ze zijn een samenwerking tussen de opleidingen en de beroepspraktijk waarin een mix van theorie en praktijk tot stand komt. Op dit moment worden ze gezien als dé toekomstbestendige leeromgevingen, vooral omdat ze de potentie hebben studenten op te leiden tot wendbare vakmensen. Maar een veel gehoorde vraag, van zowel docenten als praktijkbegeleiders, is: Wat leren studenten als ze deelnemen aan een hybride leeromgeving?
Leren Werken en Werkend Leren
Specifiek worden de momenten die aanzetten tot leren en de leerprocessen van studenten in hybride leeromgevingen besproken. Gebaseerd op een analyse van literatuur definiëren wij wendbaar vakmanschap als de behendigheid om te leren tijdens werken. Welke mogelijkheden bieden hybride leeromgevingen hiertoe en welke variatie is hierin te zien? De onderzoekers onderscheiden in hun onderzoek de hoofdvarianten ‘leren werken’ en ‘werkend leren’, en gingen in op verschijningsvormen en de rol van het oplossen van problemen in deze varianten.
Bekijk hieronder de hele lezing!