Artikel in Profiel: Wendbaar begeleiden in hybride leeromgevingen
In dit artikel laten onderzoekers Monique van de Laarschot, Anne Khaled en Marco Mazereeuw op een toegankelijke manier zien hoe studenten in hybride leeromgevingen leren en hoe docenten en werkveldprofessionals dit leren begeleiden.
Lees het artikel hier.
Referentie: Van de Laarschot, M., Khaled, A., & Mazereeuw, M. (2021). Wendbaar begeleiden in hybride leeromgevingen. Profiel Vaktijdschrift, 30(8), 12-16.
Wetenschappelijk artikel: Pedagogic strategies at the boundary of school and work
Onderzoekers Anne Khaled, Machiel Bouwmans en Marco Mazereeuw beantwoorden in dit boekhoofdstuk de vraag welke begeleidingsstrategieën begeleiders gebruiken tijdens het begeleiden van studenten in leersituaties op de grens van school en werk. Hiervoor zijn 30 begeleidingsmomenten geanalyseerd. Het continuüm van richten en empoweren wordt in dit boekhoofdstuk gepresenteerd.
Het boek is hier te bestellen.
Referentie: Khaled, A., Mazereeuw, M. & Bouwmans, M. (2021). Pedagogic strategies at the boundary of school and work. In E. Kyndt, S. Beauseart & I. Zitter (Eds.), Developing Connectivity between Education and Work: Principles and Practices. Routledge.
Artikel: Vakmens zijn is meer dan weten en kunnen
Omdat het belang van het wendbare vakmanschap aan het toenemen is,
neemt ook de vraag van begeleiders en docenten toe of en hoe mbo-studenten dat kunnen
leren en hoe zij dat leren kunnen ondersteunen. In een artikel voor een uitgave van het lectoraat Vakdidactiek en Beroepsgerichte didactiek en Leven Lang Ontwikkelen van NHL Stenden Hogeschool beschrijft onderzoeker Marco Mazereeuw het onderzoek naar juist deze leerprocessen tijdens het werken van studenten. En laat hij zien dat die veelvormig zijn en dat ze wel degelijk versterkt kunnen worden.
Lees hier het hele artikel (start op pagina 106).
Referentie: Mazereeuw, M. (2021). Vakmens zijn is meer dan weten en kunnen. Didactiek voor Vak en Beroep, najaar 2021, 106-111. Lectoraat Vakdidactiek en Beroepsgerichte didactiek en Leven Lang Ontwikkelen, NHL Stenden Hogeschool.
Hoofdstuk in handboek: De ontwikkeling van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten
Het Handboek Beroepsgerichte didactiek, Effectief opleiding in het mbo en hbo voorziet opleiders in het mbo en hbo van handvatten om hun studenten toekomstgericht op te leiden voor een beroep. De onderzoekers schreven een hoofdstuk over de ontwikkeling van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten. Het handboek is hier te bestellen.
Referentie: Mazereeuw, M., Khaled. A., & van Duuren, A. (2021). De ontwikkeling van wendbaar vakmanschap bij mbo-studenten. In A. Hoeve, H. Vlokhoven, L. Nieuwenhuis, P. den Boer (Eds.), Handboek Beroepsgerichte didactiek Effectief opleiden in het mbo en hbo, pp. 32-52. Pica.
Artikel in Profiel: Nadenken van studenten in een hybride leeromgeving
In Profiel (thema: wendbaar onderwijs vraagt flexibel docentschap) hebben we een artikel gepubliceerd over nadenkmomenten van studenten in hybride leeromgevingen. We vragen lezers om een reactie op deze resultaten: herkennen ze de typen leren, kunnen ze er iets mee in de praktijk, en kunnen ze er voorbeelden bij geven?
Lees hier het hele artikel.
Referentie: Mazereeuw, M., Khaled, A., & Bouwmans, M. (2019). Nadenkmomenten van studenten in een hybride leeromgeving. Profiel Vaktijdschrift, 28(7), 5-7.
Nieuwsbericht op HU Onderzoek: Onderzoek verbetert begeleiding studenten in hybride leeromgevingen
Een artikel over het onderzoek op de nieuwspagina van HU Onderzoek, naar aanleiding van een interview met Anne Khaled, hoofdonderzoeker vanuit HU.
Leer hier het hele artikel.
Artikel in Onderwijs en Gezondheid: Begeleiden van studenten op de werkplek
In Onderwijs en Gezondheidszorg hebben we een artikel gepubliceerd, waarin drie perspectieven op begeleiden op de werkplek worden toegelicht. Deze perspectieven staan ook centraal in het project Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap.
Lees hier het hele artikel.
Referentie: Ceelen L., Khaled, A. & de Bruijn, E. (2019). Begeleiden van studenten op de werkplek. Onderwijs en Gezondheidszorg, 43(5), 12-15.