Hierbij de eerste in een reeks van reguliere project-updates, waarmee je op de hoogte blijft van de actuele ontwikkelingen in het project. Het project ontwikkelt methodieken voor het op maat begeleiden van mbo-studenten in hybride leeromgevingen. In totaal zijn 10 partners bij het project betrokken, waaronder vier roc’s.
Wil je ook de project-update ontvangen? Meld je hiervoor onderaan de homepagina aan.
Wat gebeurde er sinds de start in september 2017?
De eerste maanden van het project stonden in het teken van de inrichting van het project, afstemming met de betrokken partners en voorbereidingen voor observaties en interviews met studenten en begeleiders die vanaf februari worden uitgevoerd bij de deelnemende roc’s. Om het verloop van de activiteiten goed af te stemmen met de verschillende partners is de projectgroep ingericht. Deze groep bestaat uit contactpersonen vanuit de hogescholen, roc’s en ‘De Leermeesters’.
Inhoudelijk is het onderzoek gestart met een diagnose door projectpartner De Leermeesters waarin de zes betrokken hybride leeromgevingen zijn gedefinieerd in termen van hybriditeit met behulp van een kwadrantenmodel voor hybride leeromgevingen (Zitter & Hoeve, 2012). De uitkomsten van deze diagnose gelden als vertrekpunt voor de volgende onderzoeksfasen.
Daarnaast zijn door de betrokken (docent-)onderzoekers onderzoeksinstrumenten ontwikkeld voor de komende onderzoeksfase. In deze fase brengen zij kansrijke leermomenten in beeld en de begeleiding die daaromheen plaatsvindt door middel van observaties en daarop volgende diepteinterviews. In januari en februari testen we hiervoor de praktische toepasbaarheid van de ontwikkelde onderzoeksinstrumenten.
Wat staat er de komende periode op de planning?
Vanaf februari start de veldstudie bij de deelnemende hybride leeromgevingen bij de roc’s. Deze fase duurt tot november 2018.
Hybride leeromgevingen in het nieuws
Hybride leeromgevingen komen steeds meer in de belangstelling. Kennisplatform Onderwijs van Morgen besteedde onlangs aandacht aan hybride leren op het mbo en begeleidingsstrategieën binnen dit hybride leren. Anne Khaled is voor deze gelegenheid over ons onderzoeksproject geïnterviewd.
Lees hier het interview.