Dit is een bericht in de reeks met reguliere projectupdates vanuit het project ‘Ruimte voor Wendbaar vakmanschap’. Hiermee blijf je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het project.
Het project ‘Ruimte voor Wendbaar vakmanschap’ ontwikkelt methodieken voor het op maat begeleiden van mbo-studenten in hybride leeromgevingen. In totaal zijn 10 partners bij het project betrokken, waaronder vier roc’s.
Wil je ook de project-update ontvangen? Meld je hiervoor onderaan de homepagina aan.
Opstart van het onderzoek
Centraal in dit project staat het onderzoek dat bij de deelnemende hybride leeromgevingen uitgevoerd zal worden om het leren en begeleiden van studenten inzichtelijk te maken. De hiertoe ontwikkelde onderzoeksinstrumenten zijn in de afgelopen maanden getest in pilotstudies bij alle betrokken hybride leeromgevingen. Het gaat hierbij om interviewleidraden voor studenten en begeleiders, observatieformulieren en een protocol voor observatie van kansrijke leermomenten. Naar aanleiding van de ervaringen in de pilot zijn de laatste aanpassingen gedaan aan de instrumenten.
Daarbij is de nodige aandacht geweest voor kalibratie tussen de onderzoekers van de HUHU en NHL-Stenden. Tijdens de kalibratie stond het bereiken van overeenstemming centraal over hoe je studenten leeractiviteiten kan laten expliciteren tijdens stimulated recall-interviews (reflection on action en in action) en hoe leeractiviteiten en begeleiding geanalyseerd kunnen worden.
De onderzoekers van de HU en NHL Stenden tijdens de kalibreersessie data-analyse
Verloop van het onderzoek
Ook is in nauwe afstemming met de experts in de klankbordgroep de strategie uitgewerkt voor de dataverzameling en analyse in het onderzoek. Dataverzameling en data-analyse zullen hierbij meer vervlochten worden door een iteratieve aanpak.
Met behulp van de ontwikkelde instrumenten zijn de eerste “echte” observaties inmiddels van start gegaan. Dit heeft al de eerste interessante inzichten rond leermomenten opgeleverd. In de komende periode zullen verschillende studenten en begeleiders geobserveerd en geïnterviewd worden bij alle hybride leeromgeving van de deelnemende roc’s.
De resultaten zullen gebruikt worden om in samenwerking met de betrokken partners methodieken voor het op maat begeleiden van studenten in hybride leeromgevingen te ontwikkelen. Hiertoe zullen na de zomervakantie werksessies georganiseerd worden, waarin onderzoekers en docent-onderzoekers (inspiratievolle) voorbeelden van kansrijke leermomenten en begeleiding bespreken: Wat herken je in de voorbeelden en wat zou je aan de begeleiding in je eigen omgeving kunnen toevoegen?
Op de hoogte blijven?
Nieuwsbrief | Website | |
Vier keer per jaar houden we geïnteresseerden op de hoogte over het project. Ontvang je deze project-update nog niet rechtstreeks en wil je graag op de verzendlijst komen? Mail naar marije.faber@hu.nl. | Meer achtergrondinformatie is te vinden op onze website: www.husite.nl/ruimtevoorwendbaarvakmanschap/ |
De laatste ontwikkelingen van het project worden gedeeld via Twitter onder #WendbaarHybride
|