Project-Update 4 – juli 2019

Dit is een bericht in de reeks van reguliere project-updates vanuit het SIA-RAAK PRO project ‘Ruimte voor Wendbaar Vakmanschap’. Hierbij blijf je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het project. Het project ontwikkelt methodieken voor het op maat begeleiden van mbo-studenten in hybride leeromgevingen. In totaal zijn 9 partners bij het project betrokken, waaronder vier roc’s.

Eerste voorlopige resultaten: model Leren Werken en Werkend Leren

We delen graag onze eerste resultaten van het onderzoek: het model Leren Werken en Werkend Leren. Het gaat om een conceptualisering van het leren binnen hybride leeromgevingen.
Een uitgebreide uitleg en toelichting op het model vind je op onze website.
Het is een model nog volop in ontwikkeling. Houdt daarom LinkedIn, Twitter en onze website in de gaten, we gaan jullie binnenkort vragen om mee te denken om het model nog scherper te maken.

Verslag eerste ontwerpsessie ROC Midden Nederland

Op 10 april zijn we bij ROC Midden Nederland gestart met de eerste ontwerpsessie in een reeks van vier. In samenwerking met ontwerper Frank Evers (Perfect Storm) hebben we vier bijeenkomsten voorbereid, waarin we samen met de praktijk gaan werken aan het ontwikkelen van methodieken voor begeleiders.

Ontwerpvraag

De ontwerpvraag die centraal staat is: ‘Hoe kunnen we methodieken/aanpassingen ontwerpen, zodat we het leren in hybride leeromgevingen gerichter kunnen ondersteunen?’
Tijdens de vier bijeenkomsten doorlopen we met de desbetreffende praktijk vier stappen:
1. Observeren van leren
2. Begeleiding en verbeterpunten
3. Kijkkader begeleiding en experiment
4. Prototype van begeleidingsmethodiek
Het is het idee dat er steeds ongeveer twee weken tussen de bijeenkomsten zitten, waarin de deelnemers aan de slag kunnen gaan met dat wat in de bijeenkomst ‘gemaakt’ is.

Leren van studenten

ROC Midden Nederland trapt de vier reeksen af. In de eerste bijeenkomst  presenteren de onderzoekers het model over het leren van studenten in hybride leeromgevingen dat is voortgekomen uit de tot nu toe opgehaalde onderzoeksdata. Hierin onderscheiden ze Leren werken en Werkend Leren (zie onder). De deelnemers maken kennis met het model door er hun eigen beelden bij te vormen en praktijkvoorbeelden te bedenken.
De eerste bijeenkomst bevat ook een mini-workshop Design Thinking: waarin de deelnemers hands-on kennismaken met enkele ontwerptools, die vervolgens gebruikt worden om een eerste ‘observatietool’ te ontwerpen voor het herkennen van het leren van studenten.
Bij ROC Midden Nederland waren zes deelnemers aanwezig, een mooi groepje om deze sessie te doen. “Ik heb zin om wat te gaan doen, ben heel benieuwd”, sprak één van de deelnemers bij de start uit. Er zat een flinke vaart in de workshop met oefeningen die de deelnemers soms zelf in ‘nadenk-posities’ brachten. De reacties na afloop waren positief: “mijn nieuwsgierigheid is gewekt”, en: “het werd concreet genoeg voor me, dat was fijn.”
De reeks ontwerpsessies bij ROC Midden gaat na de zomervakantie verder. De ontwerpsessies bij Deltion, Friesland College en Albeda starten na de zomervakantie.
Erica Aalsma

Kijk terug: Lunchlezing over leren in hybride leeromgevingen

Op woensdag 22 mei gaven onderzoekers Anne Khaled en Machiel Bouwmans een lunchlezing op de Hogeschool Utrecht in het kader van dit project. Aan zo’n 25 enthousiaste collega’s presenteerden zij het model ‘Leren Werken en Werkend Leren’: een conceptualisering van het leren van studenten in hybride leeromgevingen, ontwikkeld door Anne, Marco en Machiel. Kijk de lunchlezing hier terug.

Onderwijs Research Dagen 2019

Tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) 2019 in Heerlen hebben Anne, Marco en Machiel het onderzoek tweemaal gepresenteerd! Beide sessies leverden interessante inzichten op en gaven het gevoel dat we met ons onderzoek met de goede dingen bezig zijn.
Tijdens het postersymposium ‘Leren en begeleiden in het beroepsonderwijs’ ontstond een interessante discussie over de betekenis van hybride leeromgevingen. Daarnaast werd door de aanwezigen erkend dat het Leren Werken en Werkend Leren hierin een handig onderscheid is. Deelnemers gaven aan dat het nodig is instrumenten te maken die het leren zichtbaar maken. Een deel van de aanwezigen legde meteen de link met tussen ‘Leren Werken en Werkend Leren’ en het begeleiden.
Tijdens de workshop van de VOR-divisie BBV/M&E hebben we de methoden van de veldstudie bediscussieerd. Er zijn veel en interessante suggesties gedaan voor het analyseren van de data van de veldstudie. Er werd gedacht aan een combinatie van holistische en gedetailleerde analyses. Zo werd onder andere een audit trail gesuggereerd. Deelnemers waardeerden dat we onze kritische beroepssituatie met hen deelden.

Op de hoogte blijven?

Project-Updates
Drie keer per jaar houden we geïnteresseerden op de hoogte over het project. Meld je hiervoor aan via de website.
Website
Meer achtergrondinformatie over het project en de eerste resultaten zijn te vinden op onze projectwebsite: www.husite.nl/ruimtevoorwendbaarvakmanschap/
Twitter
De laatste ontwikkelingen van het project worden gedeeld via Twitter onder #WendbaarHybride.