Werkwijzers

Binnen het project ‘schoenmaker blijf niet bij je leest’ hebben wij vier werkwijzers geschreven. Deze werkwijzers zijn bedoeld voor professionals werkzaam binnen het brede sociale domein. In de werkwijzers geven we antwoord op belangrijke vragen zoals ‘wat is de impact van schulden op gedrag’, of ‘op welke wijze kan ik een gesprek over financiële problemen voeren’?

Per beroepsgroep hebben we een oplegger geschreven waarin we uitleggen hoe de werkwijzers gebruikt kunnen worden. De opleggers vind u hier voor de professionals werkzaam bij de reclassering en de GGZjobcoaches en werkbegeleiders en abortusartsen en verpleegkundigen.

 

Iedere werkwijzer is los van elkaar te lezen en bevat basale en diepgaande informatie, zodat iedere professional zelf kan afwegen hoe hij of zij de burger met schuldproblemen ondersteunt.

Werkwijzer impact: vaak wordt gezegd dat ‘schulden nooit alleen komen’. In deze werkwijzer leest u wat de impact van schulden is op het dagelijks leven van uw cliënt. Hoe de schuldproblematiek kan doorwerken en hoe dat tot uiting komt. Maar vooral ook, hoe u kunt ondersteunen.
Download hier de werkwijzer impact.

Werkwijzer gespreksvoering: een gesprek voeren over schulden is lastig. Wat is een handige strategie? En welke vragen kunnen uw cliënt motiveren om het financiële probleem te erkennen of aan te pakken? In deze werkwijzer leest u niet alleen over de kracht van motivatie, maar krijgt u ook praktische tips die u gelijk aan uw spreektafel kunt gebruiken.
Download hier de werkwijzer gespreksvoering

Werkwijzer voorzieningen: vele voorzieningen kunnen uw cliënt of werknemer ondersteuning bieden bij financiële problemen. Maar welke voorziening biedt de best passende hulp? In deze werkwijzer leest u welke mogelijkheden er zijn, voor welk type vragen/problemen en voor welke cliënten. Daarnaast wordt beschreven of de voorziening gratis of betaald is.
Download hier de werkwijzer voorzieningen

Werkwijzer praktische kennis: Wat doet een beschermingsbewindvoerder? Wanneer is er sprake van schuldhulpverlening en van een sanering? Vaak zit u zelf of uw cliënt met praktische vragen. Of wilt u weten of het beeld dat uw cliënt heeft wel klopt. In deze werkwijzer krijgt een helder antwoord op de meest gestelde vragen.
Download hier de werkwijzer praktische tips.

We nodigen u van harte uit om uw ervaringen met ons te delen. Tops, tips en andere feedback zijn altijd welkom. Op de pagina ‘contact’ vindt u onze gegevens.