The Significance of Students: Can Increasing ‘‘Student Voice’’ in Schools Lead to Gains in Youth Development?
Deze kwalitatieve studie laat zien hoe een school op twee manieren Student Voice heeft ingezet in de organisatie van de school. Leerlingen hebben op deze school een platform gekregen waar zij gelijkwaardig aan leraren mee mogen denken en beslissingen mogen maken over kwesties die hun onderwijs en het onderwijs van hun medeleerlingen aan gaan.
Mitra observeert dat deze leerlingen, door de betekenisvolle ervaringen die zij op school hebben meegemaakt, gegroeid zijn in hun ontwikkeling. De leerlingen spraken consistent enthousiasme en dankbaarheid uit over de mogelijkheden die zij kregen om mee te denken en om persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen.
- Leerlingen hebben een ontwikkeling doorgemaakt in hun capaciteiten om invloed en macht te ontwikkelen en uit te oefenen. Zij hebben hun mening leren vormen, hebben een rol als ‘change agent’ op zich genomen waarbij ze hebben geleerd hoe zij het verschil konden maken, hebben geleerd om frustraties om te zetten naar actie, en hebben leiderschapskwaliteiten ontwikkelt.
- Leerlingen zijn gegroeid in hun eigenwaarde en zelfverzekerdheid omdat zij hebben ervaren dat docenten en andere medewerkers van de school luisterden naar hun perspectieven en ideeën. Als gevolg kregen leerlingen het gevoel van eigenschap over de school en raakten zij gehecht aan de school. Ook kregen zij betere relaties met docenten.
- Leerlingen zijn in gesprek gekomen met hun docenten om het curriculum en didactische methodes te bespreken. De lessen sloten daarom beter aan op de interesses en wensen van leerlingen. De leerlingen begrepen de perspectief van de docent beter en de docent begreep de ervaringen van de leerlingen beter.