‘De hoeksteen van het onderwijs is verbinding’: interview met Amin Asad

‘De hoeksteen van het onderwijs is verbinding’: interview met Amin Asad

Tijdens de inspiratiesessie Lessons Learned Corona op 13 april interviewde Sjirk Zijlstra docent van het jaar 2021 Amin Asad. Amin is docent sociaal-juridische dienstverlening bij het Instituut voor Recht en docent recht aan ROC Midden-Nederland. Welke ervaringen heeft hij met online onderwijs? En wat voor adviezen heeft hij voor zijn collega’s? ‘Onderwijs staat of valt met verbinding en contact.’

Zelf uitleggen

‘Allereerst is onderwijs op afstand pure topsport voor ons allemaal,’ benadrukt Amin. ‘Dat mag ook wel een keer gezegd worden.’ Amin vroeg zich af waarom hij het voor zichzelf zo zwaar moest maken: ‘In het kader van variatie dacht ik, ik laat studenten zelf les geven. De ene student neemt paragraaf 3, de andere paragraaf 4 voor zijn rekening.’ Mooie bijkomstigheid: de studenten doorgronden de stof beter: ‘Als je het zelf kan uitleggen, begrijp je het pas.’

Gevarieerde les

En Amin gaat nog een stap verder. Hij laat zijn studenten zelf een tentamen ontwerpen. Hoe werkt dat? ‘Iedere student pakt een bepaald hoofdstuk en maakt een oefententamen,’ vertelt Amin. ‘Dat tentamen maken we dan met elkaar. Dat werkt echt fantastisch, een toets gemaakt door en voor studenten.’ De variatie in de les komt het in ieder geval ten goede. Amin kan er enthousiast over vertellen. Zijn passie en motivatie zijn opvallend. Welke van die persoonlijke eigenschappen zijn volgens hem het meest waardevol voor een docent?

Docent als verbinder

Nu komt de docent van het jaar 2021 echt op stoom. ‘Het is een combinatie van al die eigenschappen,’ geeft hij aan. ‘De hoeksteen van het hele onderwijs is verbinding en contact. Dat is waar het allemaal om draait.’ Wat is dan de rol van een docent? Amin: ‘Ik zie de docent als de ideale tussenpersoon: een docent verbindt de student met de vakkennis en met het werkveld. Maar de docent is vooral een verbinder tussen de ambitie van de student en de plek waar hij of zij naartoe wil.’ Als docenten te druk zijn met toetsen, verliezen ze die rol uit het oog, is zijn boodschap.

Het verschil maken

Natuurlijk legt niet iedere docent even gemakkelijk contact als Amin. Heeft hij nog tips voor docenten die daar wat meer moeite mee hebben? Amin is er voor om docenten in te zetten op hun eigen kwaliteit: ‘De ene docent is heel goed in het ontwikkelen van onderwijs, de ander is juist heel goed in de uitvoering.’ In een team zitten docenten met heel verschillende kwaliteiten. Het is van belang om je daarvan bewust te zijn. Maar Amin benadrukt dat iedere docent kan inzetten op contact en verbinding: ‘Al is het maar door te vragen: hoe wil je dat ik je benader?’

Kwetsbaar opstellen

Maar wat nu als je online contact moet leggen met een hele nieuwe groep? Dat is wel heel lastig, geeft Amin toe. Toch heeft hij wel een advies voor docenten: ‘Laat wat van jezelf zien. Durf je kwetsbaar op te stellen. Je hoeft niet meteen al je hobby’s te vertellen, maar geef je studenten wel een opening.’ In een adem door adviseert hij om je als docent ook in de leefwereld van de studenten te verdiepen: ‘Het is voor studenten fijn als het onderwijs aansluit op hun wereld. Maar dan moet je je daar als docent wel in verdiepen. Vraag naar welke muziek ze luisteren of welke Netflix-serie ze kijken.’

Variatie in de les

Variatie in de les en contact met studenten, daar gaat het om volgens Amin Asad. Als online onderwijs straks weer samen gaat met offline lessen, kunnen docenten zijn voorbeeld volgen. Verbinding is ten slotte altijd belangrijk, of je nu voor een scherm zit of live met studenten in een onderwijsgebouw.

Lessons learned corona: verslag inspiratiesessie
Interview: ‘Wat willen studenten.’