Toetsing in het hoger onderwijs is een actueel thema. Er wordt veel over geschreven, maar er leven ook veel vragen. Is de toets een goede toets?  Bereik ik met de toets het gewenste leereffect? In hoeverre past de toets in het toetsprogramma? Op deze website kun je als docent meer informatie vinden over toetsing. Lees verder…

WIN EEN TICKET NAAR HET TOETSCONGRES!

WIN EEN TICKET NAAR HET TOETSCONGRES!

Vanuit TLN, Teaching and Learning Network, hebben we twee vrijkaarten te vergeven voor het SBO-toetscongres van 24 en 25 maart aanstaande (voor elke dag 1). Dit is een kwalitatief goed, inspirerend congres. Graag bieden we deze kaarten aan binnen heel TLN, dus de hele HU. We koppelen hieraan een prijsvraag! SCHRIJF EEN BLOG VOOR JE HU-COLLEGA’s over een TOETSONDERWERP uit jouw toetspraktijk of op basis van een andere bron (iets wat je hebt gelezen, gehoord, gezien…). Lever dit blog in bij...

Programmatisch toetsen

Programmatisch toetsen

Steeds meer HU-opleidingen stappen over op programmatisch toetsen. Dit vraagt om een andere inrichting van processen en systemen. DLO werkt daarom aan een Handreiking Programmatisch Toetsen, die opleidingen duidelijkheid biedt over de mogelijkheden en randvoorwaarden. Waarom programmatisch toetsen? Bij programmatisch toetsen ontwerpen...

Borgen en leveren: twee kanten van de medaille

Borgen en leveren: twee kanten van de medaille

In het Hu-toetskader wordt expliciet onderscheid gemaakt tussen de borgende en leverende kant van toetskwaliteit. De borging hoort in handen van de examencommissie, de levering in die van de examinatoren. In de dagelijkse onderwijspraktijk gaan deze twee steeds meer hand-in-hand....

We ❤ toetsing

We ❤ toetsing

Wij, de redactie van deze website, houden erg van toetsing en we geloven in de kracht van toetsing om het leren te verdiepen. Wij zijn met een camera de HU ingegaan om eens aan de studenten te vragen wat voor...

Leren en toetsen

Leren en toetsen

Berber Visser is ruim 10 jaar onderwijskundige en al geruime tijd betrokken bij diverse opleidingen binnen de Hogeschool Utrecht. In deze blog schrijft zij over het leren van toetsen. Leren van Toetsen De terminologie assessment for learning (AFL) en assessment as learning...

Low stakes, medium stakes en high stakes beoordelingen bij Diergeneeskunde

Low stakes, medium stakes en high stakes beoordelingen bij Diergeneeskunde

Openbaar interview programmatisch toetsen Liesbeth Baartman, Hogeschool Utrecht, Lectoraat Beroepsonderwijs Samen met Tamara van Schilt (HAN) en Cees van der Vleuten (Universiteit Maastricht) ben ik, (Liesbeth Baartman, HU) bezig met het samenstellen van een boek met praktijkvoorbeelden van opleidingen in het hoger onderwijs die werken volgens de principes van programmatisch toetsen. Het idee voor dit boek ontstond doordat Tamara en ikzelf veel vragen krijgen van opleidingen die overwegen hun toetsing meer programmatisch in te richten. Dit zijn vaak vragen zoals: “maar hoe...