Toetsing in het hoger onderwijs is een actueel thema. Er wordt veel over geschreven, maar er leven ook veel vragen. Is de toets een goede toets?  Bereik ik met de toets het gewenste leereffect? In hoeverre past de toets in het toetsprogramma? Op deze website kun je als docent meer informatie vinden over toetsing. Lees verder…

We ❤ toetsing

We ❤ toetsing

Wij, de redactie van deze website, houden erg van toetsing en we geloven in de kracht van toetsing om het leren te verdiepen. Wij zijn met een camera de HU ingegaan om eens aan de studenten te vragen wat voor hen een leuke toets is. En wat jij als docent doet om deze toets zo boeiend te maken. Bekijk onderstaand leuk filmpje 😃!  We dagen je uit om dit gesprek met je eigen studenten aan te gaan en de uitkomst...

Leren en toetsen

Leren en toetsen

Berber Visser is ruim 10 jaar onderwijskundige en al geruime tijd betrokken bij diverse opleidingen binnen de Hogeschool Utrecht. In deze blog schrijft zij over het leren van toetsen. Leren van Toetsen De terminologie assessment for learning (AFL) en assessment as learning...

Low stakes, medium stakes en high stakes beoordelingen bij Diergeneeskunde

Low stakes, medium stakes en high stakes beoordelingen bij Diergeneeskunde

Openbaar interview programmatisch toetsen Liesbeth Baartman, Hogeschool Utrecht, Lectoraat Beroepsonderwijs Samen met Tamara van Schilt (HAN) en Cees van der Vleuten (Universiteit Maastricht) ben ik, (Liesbeth Baartman, HU) bezig met het samenstellen van een boek met praktijkvoorbeelden van opleidingen in het hoger...

Verbeter samen het toetsprogramma: KIT 2.0!

Verbeter samen het toetsprogramma: KIT 2.0!

Het KwaliteitsInstrument voor Toetsprogramma's, KIT, is gereviseerd. Docententeams kunnen nu op een website aan de slag om hun toetsprogramma onder de loep te nemen en verbeteracties met elkaar vorm te geven. Binnen het lectoraat Beroepsonderwijs van het Kenniscentrum Leren en Innoveren...

HU?! Assessments?!

HU?! Assessments?!

Door Wendy Peeters In mijn rol als coördinator BKE/SKE kom ik op veel plekken op de HU om te praten over toetsing en toetskwaliteit. Daarbij klinkt de laatste tijd steeds vaker de roep om ondersteuning bij het inrichten en uitvoeren van...

Symposium Leren van Toetsen op 7 juni

Symposium Leren van Toetsen op 7 juni

Door Liesbeth Baartman Op vrijdag 7 juni organiseert het Platform Leren van Toetsen haar  jaarlijkse symposium! Dit jaar bij Fontys Hogescholen. Op het symposium kun je kiezen uit interessante workshops over toetsing, en de keynote speaker dit jaar is David Boud uit Australie, een bekende onderzoeker als het gaat om “assessment for learning”. De HU is ook goed vertegenwoordigd, met workshops over KIT2.0 (Liesbeth Baartman en Ellen de Kwant) en programmatisch toetsen (Wendy Peeters en Ernst van den Bosch). Een interessant symposium...