WAT HEBBEN WE GEDAAN:
Werkpakket 1 Behoeften, barrières en kansen optimale samenwerking
november 2019 – oktober 2020
WP1 bestond uit een aantal onderdelen:
– Literatuuronderzoek
De vraagstelling luidde ‘Hoe kan de samenwerking geoptimaliseerd worden?’ Hierbij is gefocust op relationele en participatieve componenten. Er zijn 26 artikelen geïncludeerd en gecodeerd. Deze codes zijn vervolgens ondergebracht in 7 elementen van twee theoretische frameworks en omgezet naar 48 gedragingen van logopedisten.
– Interviews met ouders
12 ouders zijn bevraagd naar hun ervaringen en behoeften en naar de mogelijkheden om de samenwerking te optimaliseren.
Door de maatregelen naar aanleiding van de Covid 19 pandemie moesten de meeste interviews met ouders telefonisch worden afgenomen. Dit had als gevolg dat de werving meer tijd heeft gekost, ouders vonden een telefonisch interview vaak lastiger. Tevens is het interview-draaiboek hiervoor aangepast.
Alle interviews zijn door 2 personen gecodeerd, om consensus te krijgen en ook door ouders van het ouderpanel beoordeeld. Er zijn meer dan 800 codes onderscheiden, die vervolgens zijn ondergebracht in thema’s.
– Prioritering van de gedragingen door expertgroepen
De 7 elementen en 48 gedragingen uit de literatuurstudie zijn voorgelegd aan een expertgroep.
In de eerste expert meeting is op basis van deze gedragingen en de behoeften van de ouders uit de interviews een prioritering van gedragingen aangebracht naar belang, impact en haalbaarheid. Er zijn 22 gedragingen overgebleven.
Deze zijn in expertmeeting 2 teruggebracht tot drie:
1 Identificeer prioriteiten, zorgen en behoeften van ouders m.b.t. stoornis, behandelproces, samenwerking logopedist en ouder
2 Stel samen doelen op met ouders
3 Operationaliseer de doelen samen met de ouders.
Achter deze drie hoofdgedragingen zitten meerdere gedragingen die op deze manier indirect worden meegenomen. Aan deze expert meetings deden onderzoekers, gedragsveranderingsexperts, een ouder van een kind met TOS en een logopedist mee.
– Focusgroepen met logopedisten
De drie gedragingen zijn in drie (online) focusgroepen met de logopedisten besproken. Er waren 17 deelnemers, met een variatie in werkervaring en werkomgeving. Het doel van deze focusgroepen was om meer inzicht te krijgen hoe wij logopedisten kunnen ondersteunen in het uitvoeren van de gedragingen, juist met de ouders waar zij de samenwerking als uitdagend ervaren. Hierbij is gebruik gemaakt van persona’s en sociona’s, die de relatie tussen ouder, kind en logopedist weergeven. Alle bijeenkomsten zijn op video opgenomen en geanalyseerd.
Werkpakket 2 Van inzichten naar mechanismen
November – december 2020
De inzichten in barrières en kansen in de samenwerking tussen ouders en logopedisten vanuit werkpakket 1 zijn in werkpakket 2 gebruikt om tot een actieplan te komen. Dit actieplan is bedoeld om in de volgende werkpakketten bestaande interventies te kunnen kiezen en nieuwe interventies te gaan ontwikkelen.
Hiervoor zijn in december twee expertmeetings gehouden.
In de eerste expertmeeting zijn de benodigde veranderingen gecategoriseerd aan de hand van twee gedragsveranderingsmodellen. De veranderingen zijn daarna naar kennis, vaardigheden of professionele rol ingedeeld. Daaraan werd een bijpassende interventie toegevoegd. Het resultaat zijn 12 hoofdcategorieën van benodigde veranderingen. Bij elke verandering plaatsten we de concrete barrières en faciliterende factoren en één of meerdere geschikte interventiefunctie(s).
Deze 12 hoofdcategorieën vormden de input voor de tweede expertmeeting waaraan ook twee ouders deelnamen. Uitgangspunt hierbij was dat de veranderingen die we bij de logopedist willen bewerkstelligen van invloed zijn op de behoeften van de ouders. Alle benodigde veranderingen zijn doorgesproken en de mogelijke interventiefuncties zijn geselecteerd op onder andere betaalbaarheid en praktische toepasbaarheid. Op basis daarvan is een definitieve selectie gemaakt.
De gevolgde methode – het gedragsveranderingswiel van Michie en collega’s, 2014 – wordt door Stefan Elbers toegelicht in een presentatie over de toepassing ervan binnen ons project. De video van deze presentatie terug te zien op de website.
Werkpakket 3 Beoordelen bestaande tools
januari – april 2021
In werkpakket 3 is gekeken of bestaande tools, gericht op de gedragingen en belemmerende of faciliterende factoren, bruikbaar zijn voor de logopedist in de praktijk. Hierbij is ook buiten de logopedie gekeken.
Begonnen is met het verzamelen van tools uit het literatuuronderzoek. Daarnaast is ons netwerk gevraagd welke tools men kent, gebruikt en waarom.
In de tweede fase zijn de gevonden tools beoordeeld op hun bruikbaarheid in de logopedische praktijk en of deze passend zijn voor de ouders. De gevonden tools zijn voorgelegd aan de logopedisten en ouders tijdens de consortiumbijeenkomst op 21 april.
WAT GAAN WE DE KOMENDE TIJD DOEN:
Werkpakket 4 Ontwikkeling toolbox
mei 2021 – februari 2022
Vanaf mei is aan de slag gegaan met het ontwikkelen van nieuwe tools om de samenwerking tussen logopedist en ouders van kinderen met TOS te optimaliseren. Deze worden samengebracht in een toolbox. Ook de gevonden bestaande tools worden meegenomen in de toolbox. Het ontwikkelen van nieuwe tools doen we samen met logopedisten en ouders.
In WP4 worden twee rondes van ontwerpsprints uitgevoerd om tools te ontwikkelen. In een sprint wordt in één week intensief samenwerkt met onderzoekers, ontwerpers, logopedisten, ouders, docenten en studenten logopedie om een prototype te ontwikkelen. Dit prototype wordt vervolgens in de proeftuinen, de logopediepraktijken van het consortium, uitgetest. Daarna wordt de toepassing van het prototype geëvalueerd, de tools verfijnd en samengevoegd tot de toolbox.
De eerste sprintweek start op dinsdag 22 juni, met een brainstorm waarin het probleem in kaart wordt gebracht en de focus wordt bepaald. Op dinsdag 29 juni wordt deze week afgesloten met een demonstratie van het ontwikkelde prototype voor alle consortiumleden.
Werkpakket 5 Communicatie en disseminatie
• Publicaties:
Artikel in FODOK/FOSSFORUM
Wytske van Weerden, bestuurslid van FOSS, de landelijke oudervereniging van en voor ouders van slechthorende kinderen en ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), en partner van COMPLETE heeft voor het tijdschrift een artikel geschreven over het project en met name het belang van de ouders hierin. Twee leden van het ouderpanel van COMPLETE komen hierin aan het woord. Dit artikel staat op de COMPLETE website.
• Presentaties:
NVLF congres: workshop
Early Childhood Voices congress 2020 (Australië): pre-recorded presentatie over het literatuuronderzoek