Lesgeven met een tekentablet: docent Véronique Bulthuis doet het!

Lesgeven met een tekentablet: docent Véronique Bulthuis doet het!

“Vijfentwintig studenten is best een grote groep die je online voor je hebt, dus de camera’s moeten wel uit. Anders is de verbinding erg slecht. Het nadeel: je kunt de studenten niet even in de ogen kijken. Dat mis ik wel,” zegt Véronique Bulthuis, docent Technische Bedrijfkunde. In onze reeks van interviews onder docenten hoe ze online lessen geven, valt Véronique op omdat ze een tekentablet gebruikt. Ze heeft een instructiefilmpje gemaakt van hoe je de tekentablet handig in kunt zetten in je les.

Hoe heb jij je afstandsonderwijs ingericht?

In deze instructievideo laat Veronique zien hoe ze haar tekentablet inzet bij haar financiële lessen. “Ik denk dat het ook bij vakken in bijvoorbeeld de gezondheidszorg een handig instrument kan zijn om dingen visueel te maken en toe te lichten aan de studenten,” zegt Véronique.

Wat maakt jou enthousiast over deze aanpak?

“Deze tip, het gebruiken van een tekentablet, kreeg ik van een wiskundedocent uit het voortgezet onderwijs. Ik kan makkelijk een balans tekenen en schuiven met de posten. Nadat mijn studenten een rekenopgave hebben gemaakt, kan ik de studenten stap-voor-stap meenemen in de uitwerking, zoals ik dat ook op een whiteboard in het klaslokaal doe. Het beeld van mijn tekentablet toon ik aan studenten via MS Teams. Ik kan er ook een bestand van maken en dat e-mailen of in Canvas zetten.”

Véronique vertelt dat ze makkelijk op vragen van studenten kan inspelen door haar lessen in te richten met een tekentablet. ”Het maakt mij flexibel. Soms krijg ik een vraag van een paar lessen eerder. Ik blader dan niet terug in mijn oude PowerPointpresentaties. Ik leg het direct even uit, door het te tekenen.”

Wat zijn de uitdagingen waar je tegenaan loopt?

Een grote uitdaging van online lesgeven is volgens Véronique hoe je de studenten betrokken en actief bij de les houdt. “Ook het peilen van emoties is online een stuk lastiger. Snappen ze het of niet, het is moeilijker in te schatten. Ik probeer de studenten die ik minder hoor – vaak zijn het dezelfde die initiatief nemen voor een vraag – er bij te betrekken door juist aan hen een vraag te stellen of de beurt te geven. Ook stel ik mijzelf bewust kwetsbaarder op. Door te vertellen aan mijn studenten dat ik het lastig vind dat ik hun gezichten niet kan zien. Ik roep dan op om vooral zelf veel vragen te stellen in de chatfunctie van MS Teams die ik veel gebruik, zodat ik ze wel kan helpen.”

Wat is er naar jouw idee veranderd door het afstandsonderwijs?

“Het lesgeven is intensiever, doordat de menselijke feedback er niet is. Leuk is wel, het gesprek met docenten onderling. We praten over het inrichten van de lessen en hoe om te gaan met toetsen. Want is het altijd nodig om een tentamen te geven of kunnen we nu ook andere manieren verzinnen van beoordelen of het niveau gehaald is? Ik experimenteer zelf met kleine testjes en oefentoetsen in Canvas en ik zou deze technieken ook later, als we weer in het klaslokaal zitten, nog steeds willen inzetten.”

Heb je nog een (of meer) tip(s) voor je collega’s?

“Heel veel oefenen en experimenteren met digitale middelen en hoe je je les leuk kunt inrichten. Wees daarbij ook niet bang fouten te maken. Ik dacht een keer dat het leuk was als ik een achtergrond muziekje liet spelen tijdens het maken van een opdracht. Dus zette ik een Spotify-lijstje aan, maar ik merkte dat een aantal studenten mijn geluid uitzetten. Ik heb de vraag gesteld of ze het konden waarderen en hoorde terug dat een deel van de studenten het prima vond en een ander deel vond het erg storend. Nu laat ik geen achtergrond muziek meer klinken.”