Challenge based learning (1): Wonen 3.0

Wat houdt Wonen 3.0 in?
“De maatschappij van morgen vraagt om professionals die complexe vraagstukken het hoofd kunnen bieden, die gewend zijn om hun expertise te bundelen en samen met betrokkenen slimme, duurzame en passende oplossingen weten te ontwikkelen. Wonen 3.0 zet samen met het bedrijfsleven  zogenoemde ‘challenges’ op rond dit soort vraagstukken. Studenten van alle opleidingen aan de HU, maar ook daarbuiten, kunnen meedoen aan zo’n challenge. Ze gaan dan in multidisciplinaire teams de competitie aan voor de meest innovatieve en passende oplossing. Alle teams pitchen hun oplossingen voor een jury, bestaande uit de opdrachtgevers en andere experts. De winnende concepten worden door de opdrachtgever meegenomen. Door mee te doen ontwikkelen studenten de interprofessionele skills die gevraagd worden op de arbeidsmarkt en leggen ze interessante contacten met de aangesloten partnerbedrijven van Wonen 3.0.”

Wat voor projecten moet ik me voorstellen?
“In multidisciplinaire studententeams aan uitdagende challenges werken in tijden van het coronavirus, is een challenge op zich. Toch hebben studenten en hun begeleidende docenten en coaches van Wonen 3.0 binnen no time hier een modus in gevonden. Momenteel draaien er drie challenges. Het bekendst is studententeam Celcius, dat al één van de finalisten is in de Solar Decathlon Challenge 2020. Dit studententeam van de HU, met studenten vanuit zo’n tien verschillende opleidingen, heeft een innovatief, duurzaam huis ontworpen, dat ze nu aan het bouwen zijn. Naast team Celcius en de Solar Decathlon Challenge loopt de challenge ‘Van schapenwei tot ultiem studentengebouw’. Ruim tweehonderd studenten Technische Bedrijfskunde, Communication & Multimedia Design en Ondernemerschap & Retail Management gaan aan de gang met het bedenken van slimme en innovatieve ontwerpideeën voor een nieuw studentengebouw. Dit gebouw, High Five genaamd, komt op de schapenweide aan de Cambridgdelaan te staan en moet in 2024 klaar zijn. Hopelijk met veel ludieke ideeën van HU-studenten daarin opgenomen. Tot slot werken studenten in Wonen 3.0 vanuit Veiligheidskunde, Rechten en Social Work aan de transformatie van de Utrechtse schoolpleinen in groene, gezonde speelplaatsen. Zij presenteren eind april hun eerste plannen aan de gemeente Utrecht en de Utrechtse Vastgoedorganisatie. Ook in collegejaar 2020-2021 starten er nieuwe challenges voor het studentengebouw High Five en de schoolpleinen, maar ook voor nieuwe opdrachtgevers. Ieder semester biedt Wonen 3.0 twee à drie challenges aan, waar studenten aan kunnen meedoen en waar docenten zich in hun onderwijs aan kunnen verbinden.”

Wat leren studenten?
“Ze leren zo veel! Het bijzondere van onze challenges is dat studenten vanuit verschillende opleidingen met verschillende expertises samen werken aan een vraagstuk van een echte opdrachtgever. Daarbij doen de bij het vraagstuk betrokken partijen altijd mee. Studenten leren met en van elkaar, leren af te stemmen, leren belanghebbenden te betrekken en ontwikkelen hierdoor de professional skills die door de arbeidsmarkt gevraagd worden. Je ziet dat de traditionele manier, waarbij je wordt opgeleid tot één beroep, verdwijnt. Functies vervagen en worden meer fluïde. Er is behoefte aan professionals die een bredere blik hebben, die expertises en mensen weten te verbinden, die over hun eigen vakgebied heen kunnen kijken en de meerwaarde van verschillende perspectieven weten te benutten Dit betekent dat mensen andere competenties en vaardigheden nodig hebben. Via onze challenges en via de principes van challenge based leren hopen wij onze studenten hier goed op voor te bereiden.”

Wat leveren de studenten op?
“Uiteindelijk leveren studenten oplossingen voor het vraagstuk. Oplossingen waarin de wensen en behoeften van de betrokken zijn meegenomen; oplossingen die innovatief, passend en effectief zijn. Die direct of indirect een bijdrage leveren aan een duurzamere leef- en woonomgeving. Gedurende het traject wordt ook gewerkt met prototypen, die tijdens de ontwikkel- en de ontwerpfasen getoetst worden en helpen om tot goede oplossingen te komen.”

Wat wil wonen 3.0 voor docenten betekenen?
“Het organiseren van een challenge, waarbij studenten van diverse opleidingen vanuit diverse instituten samenwerken, is een behoorlijk taak. Voor een individuele docent is dat naast de reguliere werkzaamheden nauwelijks te doen. Wonen 3.0 heeft die tijd en mankracht wél en kan deze waardevolle manier van leren daardoor aanbieden aan studenten en docenten. Wij formuleren samen met onze partnerbedrijven uitdagende vraagstukken, zorgen dat er in overleg met betrokken partijen en docenten een helder traject ligt, regelen randvoorwaarden om te werken, wij organiseren masterclasses en faciliteren wat nodig is. Wij leveren daarbij een challenge-coach voor de algehele organisatie van de challenge , die samenwerkt met de begeleidende docenten uit het onderwijs. Wonen 3.0 wil vooral een pleitbezorger zijn van dit type onderwijs en wil daarvoor docenten ontzorgen, door challenges en de benodigde organisatie daarvan voor haar rekening te nemen.”

Hoe kunnen docenten meedenken?
“Natuurlijk door mee te doen in een challenge. Wij staan ook altijd open voor nieuwe ideeën, suggesties, vragen en denken graag mee als een docent een idee heeft voor een challenge. We hebben inmiddels best veel ervaring en tools, die we graag delen.”

Meer weten? Ga naar www.wonen30.nl.

Bron: HUontwikkelt