Het SDG-huis

Het SDG-huis is een denkkader dat richting geeft aan duurzaam onderwijs binnen de HU. Er is een veelheid aan materialen ontwikkeld om doelgericht met het SDG-huis aan de slag te gaan.  

Het SDG-huis staat voor de opgave voor het instituut of de opleiding. Onderdelen van het huis zijn:  

  • De externe factoren die richtinggevend zijn voor de instituutskaders, opleidingsvisie en doelen. Het betreft eisen vanuit het beroepenveld,  maatschappelijke trends en ontwikkelingen, de overkoepelende landelijke kaders vanuit de HBO organisatie en wet- en regelgeving (die per domein kan verschillen).  
  • De HU-kaders zijn voor alle opleidingen hetzelfde. Het instituut vertaalt deze en de externe factoren in de transitievisie met strategische doelen.  
  • De opleiding vertaalt de doelen naar duurzame leeruitkomsten. Deze komen terug in de beoordeling of toetsing.  
  • Andere onderdelen van het huis zijn concrete uitwerkingen van de leeruitkomsten in de inhoud van het onderwijs (kennis, waarden, normen), de opleidingscompetenties en de rijke leeromgeving  (zoals leergemeenschappen, fieldlabs, werkplaatsen, challenges en projectonderwijs) waarin het leren via leeractiviteiten plaatsvindt. 
  • De basis van het huis is het draagvlak (bij docenten, studenten en MT), de beschikbare tijd en de bekwaamheid (kennis en kunde). Dit is voor grote mate bepalend voor het transitietempo en is nodig voor input voor externe en interne kaders. 

Het SDG-huis kan worden gebruikt worden als: 

  • Inspiratiebron en toolbox
    Het bevat toelichting, tips, tools en voorbeelden bij elk van onderdelen zodat de opleiding gemakkelijk zelf aan de slag kan met duurzame ontwikkeling.  
  • Overzicht
    Het bevat een samenhangend verhaal tussen alle onderdelen waarmee de opleiding een plan kan maken om duurzame ontwikkeling te verankeren. 

Voor wie is het SDG-huis bedoeld: 

  • (Verander)managers: degenen die de verantwoordelijkheid dragen om de duurzame transitie voor elkaar te krijgen.  
  • Docenten: zij gaan de duurzame visie en doelen vertalen naar het onderwijs.  

Daarnaast moeten andere stakeholders betrokken worden:  

  • Onderzoekers 
  • Studenten  
  • Opdrachtgevers/samenwerkingspartners uit het werkveld 
  • Toekomstige generaties 
  • De directe omgeving 
  • De natuur