Een rondleiding door Heidelberglaan 15 – BREEAM

Ons nieuwste gebouw op Heidelberglaan 15 heeft zelfs als eerste onderwijsgebouw in Nederland het hoogste BREEAM-niveau, Outstanding, behaald! BREEAM is een internationaal meetinstrument voor de duurzaamheid van gebouwen, gebieden en sloopprojecten. Het nieuwe gebouw scoort op alle categorieën hoog, onder andere op de toepassing van beplanting op de daken, de warmte-koudeopslag, de zonnepanelen, de liften en de roltrappen. Lees hieronder waarom Heidelberglaan 15 genomieerd is voor de BREEAM-Award.

Bouwkundig
Het gebouw is opgebouwd uit een betonnen casco, betonvloeren en betonnen kolommen. Hierdoor zijn de vloeren vrij in te delen. De huidige indeling is gerealiseerd middels systeemwanden die eenvoudig verplaatsbaar zijn. De buitengevel is opgebouwd uit houtskeletbouw elementen die vooraf geproduceerd zijn en in het werk geplaatst. De gevelelementen zijn zeer goed geïsoleerd en voorzien van ramen met dubbelglas. De glas is voorzien van een UV coating aan de buitenzijde en lichtwering aan de binnenzijde. De lichtwering is aan de glaskant voorzien van een coating die de zonnestralen in de zomer buitenhouden. In de winter wordt de lichtwering ’s nachts naar beneden gelaten om zo de koude buiten te houden. Door het gehele gebouw zijn diverse houten plaatmaterialen toegepast. Aan de westzijde van het gebouw zijn de daken terrasgewijs opgebouwd. Hiermee zijn diverse dakterrassen met daktuinen gecreëerd en ontstaat er meer lichtinval in tegenstelling tot een rechte gevel.

Installaties
Het gebouw wordt 100% middels lucht verwarmt en gekoeld. Er zijn dus geen radiatoren of vloerverwarming aanwezig. Iedere ruimte is vraag gestuurd. Dit houdt in dat op aanwezigheid van de gebruikers het licht gaat branden en de ruimte op temperatuur wordt gebracht middels koeling of verwarming. Bij geen aanwezigheid worden de ruimte op een basisklimaat gehouden. Zo wordt niet onnodig energie verbruikt. Het gebouw is voorzien van 100% LED verlichting. Het gebouw heeft een eigen WKO systeem (warmte koude opslag), dat middels de koude en warmte bron het gebouw, via twee warmtepompen, voorziet van het juiste klimaat. Eén warmtepomp heeft een capaciteit van 33% die ca. 8 maanden per jaar het gebouw verwarmt of koelt. De andere warmtepomp met een capaciteit van 67% komt bij als er meer koeling of warmte gevraagd wordt bij koude dagen of warme dagen. Op deze manier wordt efficiënt gebruik gemaakt van de warmtepompen. De kanalen van de installaties zijn zoveel mogelijk in de verkeersruimten aangebracht en niet in de leslokalen of kantoren. Bij een andere indeling van de ruimte zijn de installaties eenvoudig aan te passen en is de investering in de installaties beperkt. In de centrale hal zijn een drietal roltrappen aangebracht die zorgen voor een snelle verdeling van de gebruikers van de gebouwen. Hierdoor is het liftgebruik beperkt. Bij het verlaten van het gebouw worden de trappen gebruikt en draagt bij aan de dagelijkse beweging.

Een deel van het elektriciteitsverbruik wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak, ca. 80 stuks. Dit voorjaar (2020) worden er nog 205 stuks bijgeplaatst. Dan ligt het gehele dak vol met zonnepanelen. Een ander deel van het elektriciteitsverbruik wordt opgewekt door de bijgeplaatste zonnepanelen op het dak van de Padualaan 99 en Padualaan 101. In totaal zijn dit ca. 600 stuks.

Algemeen
Het gebouw is voorzien van glad afgewerkte betonvloeren. Deze gaan met een basis schoonmaak de duur van het gebouw mee, ca. 30 jaar en is niet noodzakelijk om de vloerafwerking tussentijds te vervangen of te renoveren. Een deel van de plafonds zijn voorzien van systeemplafond. Hierdoor zijn de installaties eenvoudig bereikbaar voor onderhoud toekomstige aanpassingen bij herindeling. Het gebouw is voorzien van diverse dakterrassen, die ingericht zijn als daktuin. Hiermee wordt een groene omgeving gecreëerd voor de ontspanning. Een aantal dakvlakken zijn voorzien van sedum. Deze zorgen voor een extra goede isolatie in de zomerdag.

Eén van de twee parkeerplaatsen is bestemd voor een elektrische auto en voorzien van een oplaadpaal. De andere parkeerplaats is t.b.v. een mindervalide. Vanaf deze parkeerplaats is er een route voor de mindervalide aangegeven door het gebouw. Op deze route zijn alle deuren voorzien van automatische deuropeners en zijn alle verdiepingen met een rolstoel bereikbaar.