Verslag Studentenpanel ‘Toekomstige Professional’

Op 14 januari 2025 vond een studentenpanel plaats waarin 15 studenten uit 8 verschillende instituten in gesprek gingen over hun toekomst als professional en de rol van duurzaamheid in hun opleiding. Dit panel was een belangrijk moment in de bredere dialoog over de transitie naar duurzaam onderwijs binnen de HU.

Belangrijkste inzichten uit het gesprek

Duurzaamheid is nog te fragmentarisch in opleidingen
Studenten gaven aan dat duurzaamheid binnen veel opleidingen slechts sporadisch aan bod komt. Ze pleiten voor een normalisering van duurzaamheid in het curriculum, waarbij het geen apart thema is, maar een vanzelfsprekend onderdeel van professioneel handelen.

Betere communicatie en transparantie nodig
De term ‘duurzaamheid’ roept bij sommige studenten weerstand op omdat het vaak als een marketingstrategie of “lege huls” wordt ervaren. Studenten willen heldere, eerlijke communicatie over de impact en relevantie van duurzame initiatieven, zonder politieke of ideologische lading.

Meer praktijkgerichte en inspirerende leerervaringen
Studenten zien veel waarde in strategische bedrijfsbezoeken, gastlessen en samenwerkingen met duurzame bedrijven om duurzaamheid tastbaarder en relevanter te maken. Ze pleiten voor meer interdisciplinaire samenwerking en aandacht voor lange termijn-denken en niet-menselijke stakeholders.

Waarom dit belangrijk is voor de HU

Dit panel bevestigt dat er een sterke behoefte is aan structurele integratie van duurzaamheid in het onderwijs en dat studenten hierin een actieve rol willen spelen. Het biedt concrete aanknopingspunten voor curriculumontwikkeling, docentprofessionalisering en communicatie rondom duurzaamheid binnen de HU.

💬 Wil jij meedenken over dit thema?
Neem contact op met Maaike Lockefeer via workshopsmetstudenten@hu.nl

📖 Lees het volledige verslag hier (intranet) : link

#DuurzaamOnderwijs #ToekomstigeProfessional #HU #Studentenbetrokkenheid #DuurzameToekomst