Vitaminekoffie: het is mogelijk, ontdekten onze studenten

Vitaminekoffie: het is mogelijk, ontdekten onze studenten

Als je aan een koffiecupje vitamines toevoegt, komen die dan uiteindelijk ook in het kopje koffie terecht? Ja, zo ontdekten Mirjam van Laar en Fea van Duren, studenten aan de minor Food & Farma. De studenten onderzochten deze mogelijkheid voor startup Cupplement. Van Laar: “Toen we begonnen met het onderzoek, wilden we bewijzen dat het niet kan. Vitamines zijn instabiel en kunnen niet goed tegen hitte en druk – dingen die bij koffie maken komen kijken. Maar het blijkt toch te werken.”

Stefan Wateler, van Cupplement: “Of koffie en vitamines met elkaar te combineren zijn, was een belangrijk vraagstuk voor de toekomst van onze startup. Wij wilden graag met studenten samenwerken om dit vraagstuk te onderzoeken: Doordat wij zelf ook nog vrij jonge ondernemers – en student – zijn, is het extra leuk om met studenten samen te werken.” Ook de studenten zijn enthousiast over de opdracht. Van Duren: “Ik vond het heel leuk om te werken aan iets dat écht invloed heeft. Waar écht iets van afhangt.”

Cupplement wil de koffie met vitamines op termijn op de markt brengen. Men kan op de hoogte blijven door een contactformulier op de website in te vullen.

Wat levert deze manier van onderwijs geven op? Martijn Kranendijk, hogeschooldocent en begeleider van de studenten: “Onderzoek doen met de echte beroepspraktijk als opdrachtgever zorgt voor gemotiveerde studenten en dus een groot leerrendement. De studenten doen belangrijke ervaring op met opdrachtgevers en creëren waarde voor het bedrijf. Gesimuleerde projecten blijven altijd wat flauw, dat straalt af op studenten en hun werkethiek. Echte (nieuwe) onderzoeksvragen maken het sprankelend, dynamisch en geven de cursus sjeu. De uitkomsten van het onderzoek zijn onbekend voor student, docent en opdrachtgever.”

Deze aanpak helpt ook de inhoud van het onderwijs up-to-date te houden. Jeroen Middelbeek, Coördinator van de minor Food & Pharma en opleidingsmanager Life Sciences & Chemistry: “We laten in deze onderwijsvorm de inhoud van ons curriculum afhangen van input uit de beroepspraktijk. Bovendien halen we door nauw samen te werken met de beroepspraktijk ook nog eens nieuwe, state of the art technieken en kennis in huis.”

Natuurlijk is deze onderwijsaanpak niet altijd eenvoudig te organiseren. Martijn Kranendijk:  “Het kost extra tijd: contacten met het beroepenveld moeten geacquireerd en onderhouden worden. De beroepspraktijk in huis halen gaat niet vanzelf. Wij doen dat in nauwe samenwerking met iLab.” Door vanuit iLab te werken met één businessmanager voor diverse samenwerkingspartners ontlasten we de opleiding.

Bron: HUOntwikkelt