Kijkje in de keuken: Minor Marketing voor duurzame oplossingen

Kijkje in de keuken: Minor Marketing voor duurzame oplossingen

Duurzaamste brouwerij van Nederland – Minor duurzame marketing gastcollege 

kijkje in de keuken bij een gastcollege van de Minor Marketing voor duurzame oplossingen. Gegeven door Tjeerd Veldhuis, Marketing Directeur Gulpener. Tjeerd heeft 20 jaar voor multinational Heineken gewerkt, tot er een omslagpunt kwam. Hij wilde zijn ervaring gebruiken voor een kleiner bedrijf die duurzaamheid meer in het vaandel heeft. Zo stuitte hij op het authentieke familiebedrijf Gulpener. 

Lokale hop uit Gulpen 

Veel biermerken kopen (vaak goedkoper) hop uit bijvoorbeeld Tsjechië en Noord Amerika. Bij Gulpener komt alles uit de regio, uit de achtertuin in Gulpen, Zuid Limburg. Dit is dan ook de enige brouwerij die zijn hop in Nederland verbouwt. Gulpener heeft ongeveer alle mogelijke prijzen gewonnen op het gebied van duurzaamheid. In het najaar van 2023 kwam daar nog eens de B Corp-certificering bij, de hoogste internationale certificering voor duurzaamheid die er bestaat. 

Bij B-corp gaat het niet alleen om financiële waarden maar ook over de mens en het milieu. Gulpener is de eerste brouwerij in Nederland die deze ontvangt. Je kan dus ook zeggen dat ze de duurzaamste brouwerij van Nederland zijn. Ze hebben duurzaamheid een blijvende plek gegeven in hun DNA en weten op meerdere manieren die waarde te creëren. 

Met Gulpener drink je dus een biertje zonder dat je negatieve impact geeft. Aansluitend voegt Tjeerd toe: ‘’Hoe leuk is het als je kan genieten zonder negatieve impact op de wereld, misschien zelfs een beetje positieve impact kan maken.’’ 

Duurzaamheid & merken  

Oatly, Tony Chocolonely, Beyond meat, Who gives a crap… 

Bekend met deze merken? Dit zijn voorbeelden van super succesvolle merken die ook een bijdrage leveren aan de wereld. Duik in de tabel wat dieper in de merken en hun missies:  

Afbeelding1

Lichtgroen 

Tjeerd verteld over de doelgroep van Marcel Green Soaps. De eigenaar Marcel Belt richt zich bijvoorbeeld op de lichtgroene mensen.  

‘’De donkergroene zijn hardcore bezig met duurzaamheid. Maar 60 procent van de consumenten zijn ‘lichtgroen’, ze willen een beetje de balans hebben. Dat zijn ook de mensen die juist willen veranderen. Dus daar richten wij ons ook op.’’ 

Marketing voor duurzame oplossingen 

Het gastcollege was onderdeel van de minor Marketing voor duurzame oplossingen. In deze minor staan gedragsbeïnvloeding en duurzaamheid centraal. Studenten leren op een ontdekkende en actieve manier hoe je marketing en gedragskennis kunt inzetten om daarmee voor echte opdrachtgevers duurzame producten en diensten succesvoller te maken in de markt. Er worden inspirerende gastcolleges gegeven van o.a. The Good Roll, SoLow, Gardeners, Triodos Bank.  

Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Dit betekent dat je door het volgen van deze minor kan bijdragen aan één of meerdere van de Sustainable Development Goals van de UN. 

Meer weten: https://husite.nl/minors/minors/marketing-van-duurzame-oplossingen/  

 

Switch to English English