Keuzes in de studie

Begeleiden bij doorstuderen

Casus

Camilla zit in het laatste jaar van Social Work. Werken met jongeren in de forensische zorg spreekt haar erg aan. Zij heeft gekeken naar een master in de richting van Forensische Psychologie. Met haar bachelor krijgt ze geen toegang tot de studie. Ook is er voor die master geen schakeltraject. Camilla moet dus de bachelor Psychologie gaan doen op de universiteit. Dat kost tijd, maar vooral veel geld. Tijdens een slb-gesprek vraagt Camilla mij of ik nog andere opties weet.

Redenen om door te studeren

Met een hbo-diploma op zak kan de student gaan werken. Veel studenten kiezen echter voor een vervolgstudie. Er zijn verschillende redenen om door te studeren:

  • De student is nog niet uitgeleerd en wil zich in een onderwerp verder verdiepen of juist verbreden.
  • De student is erachter gekomen dat een andere richting beter aansluit.
  • De student wil de kansen op de arbeidsmarkt verbeteren.
  • De student wil nog even genieten van het studentenleven.

Welke opties zijn er na de hbo-bachelor?

Een masteropleiding na een hbo-bachelor is een vaak een logische keuze. Er is een breed aanbod van masters op hbo en universitair niveau. Hbo-masters zijn te verdelen in doorstroommasters en masters voor werkende professionals.

Premaster

Voor een universitaire master is een hbo vaak een onvoldoende kwalificatie. Toelating vereist dan een premaster. In bepaalde gevallen kan deze premaster al in de profileringsruimte van de hbo-bachelor worden gevolgd.

Universitaire bacheloropleiding

Soms is het gunstiger, of zelfs nodig om de universitaire bacheloropleiding te volgen in plaats van een premaster. Deze route voor een universitaire master is misschien langer, maar het is minder intensief. Dat geeft de student meer tijd om te wennen aan het academisch leren. De studiefinanciering voor een masteropleiding hangt af van het type bacheloropleiding en hoe lang de student erover deed. Meer informatie over dit overzicht staat op DUO.

Een tweede bachelor

Met een tweede studie in het hoger onderwijs kan de student zich breder of in een andere richting ontwikkelen. Of misschien is een bachelor nodig om een specifieke universitaire master te gaan doen. Een tweede bachelor geldt als een tweede studie en de student betaalt in veel gevallen instellingscollegegeld. Het instellingscollegegeld is vaak hoger dan het wettelijk collegegeld. Dit geldt meestal niet bij een tweede bachelor op het gebied van de zorg of onderwijs. (Voorwaarde is dat de student nog geen diploma in die richting heeft.) Het geld ook niet als de student tijdens de eerste bachelor aan de tweede studie is begonnen, en de tweede studie daarna niet onderbroken wordt.

DO!

Neem deze stappen door met een student

Een student overweegt door te studeren. Als begeleider kun je een student helpen bij het nadenken over waar hij/zij naar toe wil werken in de (studie)loopbaan. Daartoe kun je de volgende stappen met de student doornemen.

Stap 1 Oriënteren

De student kijkt welke masters aansluiten op de eigen interesses en capaciteiten. Als begeleider kun je vragen welke vakken de student tijdens de bachelor ‘t leukst vond en welke goed gingen. Laat de student ook nadenken over de drijfveren om door te studeren. Wil de student zich bijvoorbeeld specialiseren, verder ontwikkelen of een andere richting uitslaan?

Stap 2 Verkennen

De student heeft de studierichting duidelijker voor ogen. Nu kan begonnen worden met het verkennen van aansluitende masteropleidingen. Handige sites die helpen bij het zoeken naar masters:www.studiekeuze123.nl/opleidingen Studenten kunnen per studierichting zien welke hbo- en/of wo-masters worden aangeboden.

www.icares.com Studenten kunnen op verschillende manieren in het masteraanbod zoeken. Bijvoorbeeld welke masters aansluiten op hun interesses en kwaliteiten. Ook is een studiekeuzetest mogelijk voor passende hbo- en/of wo-masters.

Op open dagen van masters kunnen studenten meer informatie krijgen. Op de sites van de onderwijsinstellingen staat informatie over de masters vinden en de toelatingseisen.

Stap 3 Verdiepen

Met kennis over de masterprogramma’s, maakt de student een vergelijking op belangrijke punten van stap 1. Studenten kunnen vervolgens informeren of er meeloopdagen zijn, of contact opnemen met een mastercoördinator voor specifieke vragen.

Stap 4 Beslissen

Is er genoeg informatie verzameld? Een verzoek tot inschrijving is een volgende stap. Voor meer ondersteuning kan een student terecht bij Keuzeadvies. Op deze website staat ook een online keuzehulp voor masterkeuzes en doorstudeervragen.

Vervolg casus

Camilla merkt al snel in ons gesprek dat zij geen zin heeft in een tweede bachelor. Aangezien zij graag wil werken met jongeren, heb ik haar gewezen op het beroep van orthopedagoog. Dat spreekt haar erg aan en zij is meteen op de sites van universiteiten gaan kijken naar geschikte masters. Zij ontdekt dat er een richting Forensische Orthopedagogiek is. Ook zijn er masters die zich meer richten op maatschappelijke vraagstukken over opvoeding en jeugdzorg. Ook dat spreekt Camilla aan. Zij ziet zichzelf later de politiek in gaan om op landelijk niveau dingen te veranderen. Voor meer informatie, o.a. over de opleidingseisen, is Camilla van plan naar de open dagen te gaan.

Extra informatie

enEnglish
UA-29247330-1