Ondersteunen bij studeren

Uitstelgedrag

Nadine heeft over vijf weken een belangrijke deadline. Het onderwerp heeft niet helemaal haar interesse. Voor dit onderdeel haalde ze al eerder een onvoldoende. Dat is niet bepaald een motiverende ervaring. Nadine is te laat begonnen en voelt een lichte stress opkomen. Ze realiseert zich dat ze het ook deze keer waarschijnlijk niet haalt. Toch lukt het haar maar niet aan de slag te gaan. Het gevoel dat ze een slechte student is, groeit zo elke dag.

Wat is uitstelgedrag?
Uitstelgedrag is het uitstellen van een voorgenomen en noodzakelijke activiteit, ondanks dat de nadelen van uitstellen zwaarder wegen dan de voordelen.

Gebrek aan motivatie speelt een grote rol, maar uitstelgedrag behelst meer. Het treedt op als een student moeite heeft met zelfregulatie, of het reguleren van gedrag voor het behalen van een doel. Motivatie (willen) is belangrijk, naast cognitief reguleren (denken), het ervaren van de situatie (voelen), en het uitvoeren van strategieën (handelen).

Hier wordt specifiek uitstelgedrag bij studenten behandeld. De mechanismen en oplossingen zijn vaak ook van toepassing bij werk. Leren omgaan met uitstelgedrag is dus een vaardigheid die een student helpt bij de studie, maar ook daarna.

Ruim driekwart van de studenten heeft last van uitstelgedrag. Ze presteren dus vaak onder hun kunnen. Ook ervaren studenten negatieve gevolgen door uitstelgedrag. Ze willen graag ondersteuning. De coronapandemie heeft uitstelgedrag nog meer zichtbaar gemaakt. Dit kwam door:

  • Het gebrek aan contact met docenten en medestudenten
  • Het wegvallen van externe druk door het uitstellen van het BSA
  • Gewenning aan externe regulatie in plaats van zelfregulatie

Resultaat? Een drastische toename van leerachterstanden.

Hoe kan je als begeleider ondersteunen bij uitstelgedrag?

Kijk naar elk van de vier oorzaken van uitstelgedrag: willen, denken, voelen en handelen. In overleg kun je met de student één of meerdere oorzaken aanpakken.

Denken

De basis voor een verandering in uitstelgedrag is denken over welke mogelijkheden de student heeft om zijn eigen studiegedrag te reguleren. Bespreek het leren als een vaardigheid. Zo kan de student beginnen met experimenteren met nieuwe inzichten uit de andere domeinen: voelen, willen, handelen. Het kan helpen om leren als proces te bespreken, vergelijkbaar met een PDCA-cyclus. Stel deze cyclus centraal in het gesprek. Dan  leert de student deze steeds meer toe te passen.

Voelen

Deze oorzaak van uitstelgedrag heeft sterk te maken met eerdere ervaringen. Negatieve gedachten vormen de drijvende kracht achter uitstelgedrag. Het goede nieuws? Dit gedrag is beïnvloedbaar en veranderlijk. Door negatieve gedachten te erkennen en er een positief verhaal naast te plaatsen, werk je aan een betere balans tussen deze twee. Inzichten uit de growth mindset theorie kunnen hierbij helpen.

Er bestaan geen goede of slechte studenten: alleen goede of slechte strategieën (gedrag). Daar kan elke dag opnieuw voor gekozen worden! Een derde inzicht zijn de twee misverstanden over geluk en succes: geluk is niet maakbaar, er bestaat ook zoiets als pech, en er zijn geen garanties voor succes (er is geen succesformule).

Willen

Willen veranderen van uitstelgedrag kan ook ondersteund worden. Vooral stimuleren en motiveren helpt daarbij. Behulpzaam zijn de inzichten uit de Zelfdeterminatietheorie van Decy&Ryan. Je kunt een student ondersteunen met het abc van de Zelfdeterminatietheorie: autonomie, binding en competentie. Stel samen met de student persoonlijke doelen. Help hem/haar mee zich bewust te worden van de eigen identiteit en/of behaalde successen.

Handelen

Bij handelen draait het om het opbouwen van effectieve leermethodes. Stimuleer de student deze te gebruiken. Zo kan de student een persoonlijke selectie maken van effectieve strategieën. Haal inspiratie hiervoor uit het onderdeel over Leren Leren of de beschreven trajecten hieronder.

Let op!

Laat de student deze trajecten zoveel mogelijk in de eigen context toepassen, én in combinatie met gewoontevorming. Bespreek ook wetenschappelijk onderzoek dat nieuwe leermethodes effectief bewezen heeft, en vertel over succesvolle ervaringen van andere studenten.

Waar verwijs je de HU-student naar?

De HU biedt via Student Support Centre (SSC) workshops en trajecten aan. Daarmee kunnen studenten zich bekwamen in Leren Leren met speciale aandacht voor uitstelgedrag.

In de cursus Leren Hoe Je Moet Leren-training worden in 5 weken 5 sessies aangeboden van elk een uur.  Het volgende komt onder ervaren begeleiding en met medestudenten aan bod:

  • Inzicht in hun leerproces
  • Ontwikkelpunten
  • Leerstrategie en houding
  • Effectieve leerstrategieën met behulp van 40 video’s
  • Stap-voor-stap-protocollen voor de uitvoering
  • Uitstelgedrag, concentratie, focus, brein en leren, snellezen, plannen en tentamenstrategieën

Wat biedt de HU aan begeleiders over Uitstelgedrag?

De HU biedt docenten en begeleiders de mogelijkheid om zich te bekwamen op het gebied van uitstelgedrag:

  • Hoe begeleid je een student zo dat deze grip krijgt op zijn studiegedrag?
  • Hoe leer je een student te experimenteren met manieren om zichzelf te motiveren,  reguleren en zo alles uit zichzelf kan halen?
  • Hoe coach je een student naar een blijvende verandering in zijn/haar leerproces?
  • Wat zijn die manieren dan precies die je aanzetten tot starten in plaats van stoppen.

Voor meer informatie bekijk de teams van Hu Begeleidt

Wetenschappelijke literatuur

  1. VU et al (2022) Motivation-Achievement Cycles in Learning: a Literature Review and Research Agenda. Educational Psychology Review (2022) 34:39–71
  2. Visser, L. (2020). Academic Procrastination among First-Year Student Teachers (doctoral dissertation). Vrije Universiteit, Amsterdam.
  3. Visser, L., Korthagen, F & Nuijten, E. (2020). De student aan het roer: Zelfmanagement bij leren. Th&ma Hoger Onderwijs, 20(3), 54-60.

Tips voor populair wetenschappelijke literatuur

  1. Boek over Uitstelgedrag: Eat the Frog (Brain Tracy)
  2. Boek over Motiveren: Studenten verleiden tot leren (Alard Joosten)
  3. Boek over succes: Nog slimmer! Succesvol studeren aan de hogeschool (Mirjam Pol)
  4. Boek over Growth Mindset: Mindset Verander je manier van denken om je doelen te behalen (Carol Dweck)
  5. TedEx video over Uitstelgedrag: Tim Urban – Inside the mind of a master procrastinator
  6. Informatie over de StudieHuiskamer op de HU
enEnglish
UA-29247330-1