English below
Het 1+1=100 project is opgezet tijdens de lockdown toen bekend werd dat huiselijk geweld toenam doordat de druk in gezinnen door allerlei factoren toenam. Daarnaast kwamen steeds meer studenten thuis te zitten doordat stages wegvielen met als gevolg dat studenten zich steeds minder gingen voelen. Het plan was zo bedacht; hoe mooi zou het zijn als we studenten zouden kunnen koppelen aan (urgente) vragen in de praktijk? In samenwerking met verschillende organisaties is het plan uitgewerkt en zijn studenten ingezet bij gezinnen en organisaties. Studenten werden op- en begeleid door de organisaties in de praktijk en konden hun inzet in de praktijk koppelen aan hun opdrachten/ toetsen. Op deze manier werd ook de begeleiding vanuit de hogeschool gewaarborgd en werden er EC’s aan activiteiten in de praktijk gekoppeld.
Nu hebben we het project een nieuwe invulling gegeven zodat we zoveel mogelijk Oekraïense vluchtelingen kunnen helpen: we koppelen studenten aan lopende projecten waar ze extra handen goed kunnen gebruiken.Wij verzamelen in samenwerking met de praktijkorganisaties de hulpvragen, werven studenten en matchen vervolgens de studenten aan de praktijk.
Een voorbeeld van een project waar studenten bij gaan ondersteunen is de invulling van het basisonderwijs in Amersfoort voor de Oekraïense kinderen. Deze kinderen zullen naast Nederlands en Oekraïens onderwijs ook les krijgen door middel van creatieve activiteiten om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Deze opzet zal ook op Utrechtse scholen gaan worden gebruikt. Dit is een plek waar bijvoorbeeld studenten van pedagogiek, pabo of vaktherapie een hele mooie bijdrage kunnen leveren.
Studenten kunnen zich aanmelden als ze (extra) stage uren nodig hebben, een plek zoeken om een opdracht uit te voeren en honours of inzet voor internationalisering zijn ook mogelijk.
Voor meer informatie, neem contact op met Hanske Douwenga: hanske.douwenga@hu.nl
—
The 1+1=100 project was set up during the lockdown when it became known domestic violence was rising. This is because the pressure increase on families on all kinds of factors. Students were going home because of cancelled internships, which made them feel worse and worse. The plan is as follows: Wouldn’t it be nice if you could connect students to the urgent questions in practice? Together with several organisations, the project was worked out and elaborated. After this, the plan got implemented by families and organisations. Students get accompanied by organisations in practice and can combine their activities with tests or assignments. This means there is also coaching from the University of Applied Science and ECs linked to the work.
Now we have given the project a new incentive so we can help as many (Ukrainian) refugees as possible. We connect students to ongoing projects where they need extra hands or help. We, and in practice organisations, collect the asks for help, recruit students and match them to a practice organisation or project.
An example of a project is where students support elementary education in Amersfoort for Ukrainian children. These children will be getting education together with dutch children to further their creativity and social skills. Elementary schools in Utrecht will also use this system. This project is one where students of pedagogy, elementary teaching or creative therapy can contribute.
Students can sign up if they need (extra) intern hours, a place to do an assignment or want to do an honours project. Internatiolarsation is also possible. For more information, please contact: Hankse Douwenga via hanske.douwenga@hu.nl