HU Oekraïne, pilot voor onderwijsvernieuwing

7 november 2022 Door Remco Mourits • Lune van den Berg


HU Oekraïne Project heeft een artikel gepubliceerd over het Project, de ontwikkelingen die het brengt binnen Hogeschool Utrecht en hoe de studenten het ervaren.

Lees het artikel hieronder.


Hogeschool Utrecht heeft een nieuwe onderwijs- en onderzoeksvisie, Samen voor de toekomst. Met deze visie wil de HU nog meer naar buiten treden en zich actief mengen in de maatschappij. Rijke leergemeenschappen en leeromgevingen, waarin we samen met professionals, beleidsmakers en burgers werken aan en leren van maatschappelijke vraagstukken, gaan een nóg prominentere rol vervullen. Het verrijken van de leeromgeving vanuit diversiteit en inclusie staan daarbij centraal. Een goed voorbeeld van zo’n rijke leergemeenschap is het HU Oekraïne Project.

Helpen en leren

Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne zijn er veel Oekraïense vluchtelingen naar Nederland gekomen. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) deed een oproep aan hogescholen en universiteiten om deze mensen te helpen. Die hulp zou zich moeten focussen op Oekraïense studenten die niet meer naar hun eigen school kunnen, maar de HU zag meer mogelijkheden en startte het HU Oekraïne Project.

Vital’nya ANNE & de HU

Projectleiders Margriet van der Sar en Eelco Koot vonden na een tijdje de perfecte plek hiervoor: een huiskamer opgezet door vrijwilligers en Oekraïense vluchtelingen genaamd Vital’nya ANNE, gevestigd op de Kanaalweg in Utrecht. Hier wordt Engelse les gegeven en er is een kinderopvang. Vluchtelingen kunnen er ook gewoon even samen zijn en een kop thee drinken. Het is een klein stukje thuis ver weg van huis, waar vluchtelingen met allerlei vragen terecht kunnen. Het HU Oekraïne Project en Vital’nya ANNE hebben de handen ineengeslagen: Vital’nya ANNE geeft aan wat de vluchtelingen nodig hebben en het HU Oekraïne Project zoekt studenten die kunnen helpen.

Regie bij studenten

Zo zijn er veel vragen rond huisvesting, werk, autoverzekeringen, ziektekosten en belastingen. Daarom is een laagdrempelig spreekuur opgezet in nauwe samenwerking met de Gemeente Utrecht en Vluchtelingenwerk. Zes tweedejaars studenten Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) zijn dit spreekuur onlangs gestart. Maar ook studenten International Business, Commerciële Economie en Pedagogiek zijn gestart met diverse activiteiten. Projectleider en docent Eelco Koot begeleidt de studenten en dat doet hij met een specifieke insteek en visie: “We willen zoveel mogelijk regie bij de studenten zelf houden. Leren en tegelijkertijd werken aan maatschappelijk vraagstukken: dat is wat we graag willen stimuleren.”

Werkveld van de toekomst

Kennismaken met het werkveld van de toekomst, flexibel zijn, kunnen schakelen, omgaan met een steeds veranderende omgeving en verder kijken dan je eigen opleiding. Dat is exact wat de studenten opzoeken binnen het HU Oekraïne Project, of zoals een van de SJD-studenten vertelt: “Ondanks de chaos zit je wel midden in het werkveld en mag je jouw eigen ideeën uitproberen, al moet je er wel voor zorgen dat dit ook goed gaat natuurlijk.”

De toekomst

Het HU Oekraïne Project gaat zeker de rest van het studiejaar door. Het is een pilot voor toekomstige onderwijsvernieuwing, een aanzet voor meer samenwerking tussen de verschillende Instituten, met studenten die multidisciplinair werken aan maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie, klimaatverandering, huisvesting, arbeidstekorten en migratie. De gesprekken vanuit de regiegroep Samen Lerend met diverse instituten zijn inmiddels gestart.

Het HU Oekraïne Project is een initiatief binnen Samen Lerend en wil een voorbeeldrol vervullen om deze manier van leren tot een van de nieuwe standaarden te maken. Vragen? Mail naar oekraine@hu.nl of neem een kijkje op deze website. Neem ook vooral een kijkje achter de schermen van het project via onderstaande video.


Bron: HUO