helidelberglaan15

STAGE / AFSTUDEREN

Op zoek naar een stagiair of afstudeerder? Of heb je een onderzoeksvraag die je aan studenten wilt voorleggen?

Onze studenten doen graag praktijkervaring op bij jouw organisatie. Ze draaien mee met de dagelijkse werkzaamheden, doen onderzoek en misschien nog wel belangrijker: ze kijken met een frisse blik naar je bedrijf.

In onze vacaturebank kunnen HU-studenten zelf op zoek naar een opdracht die bij hen past.

Stage/Afstudeeropdracht indienen?

Wat houdt de studierichting BIM in?

Business IT & Management is een brede afstudeerrichting waarbij het informatica- en bedrijfskundig domein een gelijke rol spelen, namelijk een 50/50-verdeling. Binnen deze richting bedenken BIM’ers creatieve en innovatieve IT-oplossingen voor bedrijfskundige vraagstukken. De BIM’er heeft de expertise om technologie op slimme wijze toe te passen, wat resulteert in verbeteringen van bedrijfsprocessen, zowel binnen de eigen organisatie als tussen verschillende organisaties. De focus ligt op de samenhang van bedrijfsprocessen en de rol van informatiesystemen daarin. Met andere woorden, het draait om de interactie tussen bedrijfsprocessen en ICT. In vergelijking met een student bedrijfskunde is de BIM-student veel diepgaander opgeleid in ICT-oplossingen en gaat verder dan alleen het schrijven van adviezen.

Waar leiden we de student voorop?

Een afgestudeerde in Business IT & Management is de schakel tussen bedrijfseisen en ICT-mogelijkheden. Deze professional analyseert, adviseert, ontwerpt, implementeert en beheert organisatorische processen en bijbehorende applicaties. Ook optimaliseert hij/zij informatievoorziening en biedt advies voor effectief ICT-beleid. Creatieve oplossingen voor problemen op organisatorisch, bedrijfskundig en ICT-vlak zijn kenmerkend, evenals het realiseren van innovatieve producten en diensten met sterke informatie- en informaticacomponenten.

Wie is de typische BIM student?

Onze Business IT & Management studenten onderscheiden zich door hun kritische denkwijze en brede vaardigheden. Ze vormen de brug tussen bedrijfsbehoeften en IT-oplossingen, waarbij ze zowel de zakelijke aspecten als technologische vraagstukken begrijpen. Ze analyseren complexe bedrijfsvraagstukken en bieden innovatieve IT-oplossingen, terwijl ze ook uitblinken in communicatie en samenwerking met verschillende belanghebbenden. Daarnaast volgen ze de laatste IT-trends en passen deze toe in waardevolle zakelijke oplossingen. Met hun projectmanagementvaardigheden zorgen ze voor effectieve planning en uitvoering van projecten. Onze studenten zijn niet alleen toekomstige professionals; ze zijn de kritische denkers die organisaties transformeren met hun analytische vaardigheden, communicatie-expertise en innovatieve mindset.

Wat voor oplossing kan de student bieden?

Een Business IT & Management student beschikt over veelzijdige vaardigheden die van onschatbare waarde zijn voor een stagebedrijf. Afhankelijk van de specifieke behoeften en uitdagingen van het bedrijf kan de student diverse waardevolle oplossingen bieden:

  • Procesoptimalisatie
    Door diepgaande analyse kan de student bedrijfsprocessen onder de loep nemen en identificeren waar automatisering en digitale oplossingen de efficiëntie kunnen verbeteren. Dit kan variëren van het implementeren van een CRM-systeem voor klantbeheer tot het stroomlijnen van workflows met behulp van workflowmanagementsoftware.
  • Data-analyse en rapportage
    Met geavanceerde data-analysetools en -technieken kan de student waardevolle inzichten verschaffen. Ze kunnen helpen bij het identificeren van trends, het maken van prognoses en het ontwikkelen van dashboards en rapporten ter ondersteuning van de besluitvorming.
  • Implementatie van IT-systemen
    De student kan assisteren bij de selectie en implementatie van nieuwe IT-systemen binnen het bedrijf. Dit kan variëren van het opzetten van een e-commerceplatform tot het introduceren van projectmanagementsoftware om bedrijfsactiviteiten efficiënter te maken.
  • Informatiebeveiliging
    De student kan helpen bij het identificeren van beveiligingsrisico’s en het implementeren van maatregelen om gegevens en systemen te beschermen. Dit omvat het opstellen van beveiligingsbeleid, uitvoeren van beveiligingsaudits en implementeren van geavanceerde authenticatiemethoden.
  • Digital marketing
    Voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen vergroten, kan een student met kennis van digitale marketing ondersteunen. Van het optimaliseren van de website voor zoekmachines tot het uitvoeren van digitale marketingcampagnes en het analyseren van resultaten voor verbeterde marketinginspanningen.
  • IT-ondersteuning
    De student kan ook technische ondersteuning bieden aan medewerkers, zoals het oplossen van IT-problemen, installeren en configureren van software, en beheren van de IT-infrastructuur van het bedrijf.

Met deze veelzijdige vaardigheden en expertise is een Business IT & Management student de ideale partner om uitdagingen aan te gaan en waardevolle oplossingen te bieden voor bedrijven in uiteenlopende sectoren.

Voorbeelden van BIM opdrachten

  • Het analyseren van grote datasets en het ontdekken van verbanden om waarde toe te voegen aan de organisatie;
  • Het ontwerpen van een business intelligence oplossing;
  • Het ontwikkelen van een model om het management te ondersteunen bij beslissingen over softwarevervanging (bepalen van economische levensduur);
  • Het herontwerpen van bedrijfsprocessen als gevolg van de implementatie van een nieuw ERP-systeem.

Een derdejaars stageopdracht kan vergelijkbaar zijn met een afstudeerstage, maar het verschil ligt in de diepgang.

Bij een derdejaarsstage gaan studenten aan de slag met specifieke vraagstukken van een bedrijf, waarbij ze data- en managementanalyses gebruiken om tot een dashboard te komen. Deze analyses kunnen leiden tot de conclusie dat nieuwe systemen nodig zijn of bestaande systemen aangepast moeten worden om aan de huidige eisen te voldoen. Hoewel MBO-studenten vaak bezig zijn met het selecteren van software, richten derdejaars stagiairs zich ook op het creëren van dashboards en het analyseren van gegevens.

Afstudeerstudenten gaan nog een stap verder. Ze denken vanuit een top-down benadering: welke stuurinformatie heeft het management nodig en hoe kunnen deze gegevens uit de systemen worden gehaald? Ze schrijven een advies en creëren een proof of concept om te laten zien dat het vraagstuk opgelost kan worden. Hierbij ligt de focus niet op de software, maar op de data zelf.

In essentie richt een derdejaars student zich op het proces van gegevensanalyse binnen een bedrijf, terwijl een afstudeerstudent daadwerkelijk de gegevens naar boven haalt.