0 EE’YOO, KLIMAATMISSIE NEDERLAND

Opdracht

Klimaatmissie Nederland

Vanuit ee’yoo is er behoefte om de data-architectuur verder in te gaan richten en toe te passen in een kleine pilot waarin de eerste 20 bewoners deze onderhoudsmethodiek kunnen gaan testen in samenwerking met ee’yoo. Daarbij moet de basis-applicatie (op dit moment in staat de slimme meter uit te lezen en enkele condities van installatiesystemen te interpreteren) verder gefinetuned worden en geschikt gemaakt worden voor het onderhoudsplan. Naast ee’yoo vinden de werkzaamheden in nauwe samenwerking plaats met onder andere LG en Jaga. Bovendien werken onderzoekers van het lectoraat Microsysteemtechnologie en Nieuwe Energie in de Stad mee aan het project op gebied van sensoring.

Kwestie

Ee’yoo is als ICT team verbonden aan het platform Klimaatmissie Nederland (https://klimaatmissienederland.nl/). Dit platform is een samenstelling van fabrikanten van verwarmings- en koelproducten (warmtepompen e.d.) en onafhankelijk adviseurs dat woningrenovaties doet voor particulieren in de regio Amersfoort om te komen tot energie-neutrale woningen of NOM woningen. Ee’yoo vormt in dit consortium het hart omtrent zaken op gebied van data-beheer en analyses voor de gehele klantreis (intake, onderhoud en beheer, klachtenafhandeling, facturering e.d). Verschillende sensoren en uitleespunten (slimme meter, warmtepomp, ventilatiesystemen, comfort sets van de zones) zijn voorzien om de juiste informatie te krijgen t.a.v. de status van de geïnstalleerde systemen. Daarbij moeten stakeholders (installateur, fabrikant, ee’yoo, bewoner) specifiek geactiveerd in geval van noodzakelijke interventies. Ook moeten bepaalde comfortklachten goed (digitaal) afgehandeld worden. Dat kan betekenen dat de bewoner bijvoorbeeld het luchtfilter gaat vervangen of dat de monteur op tijd het koudemiddel-niveau van de warmtepomp controleert. Het dynamisch en slim onderhoudsplan zal de onderhoudskosten sterk verlagen en garanties t.a.v. prestaties verbeteren ten opzichte van traditionele methoden.

Techniek

Vanuit een verkenning van de klantreis en de behoeftes op gebied van prestaties en kosten, onderhoud en beheer wordt de app (geschikt voor Android, iOS) doorontwikkeld voor in eerste instantie de bewoner.

Deliverables

1) In beeld brengen van de customer journey (met focus op installatieprestaties/comfort en onderhoud/beheer). 2) Verdere ontwikkeling van de basis-app en optimaliseren voor in eerste instantie de bewoner. Naast de status van de installatie en onderhoud/beheer kan het ook handig zijn handige tips voor optimaal gedrag toe te voegen. 3) Adviezen hoe de ICT data-architectuur verder ingericht moet worden voor grootschalige uitrol van de app in combinatie met andere stakeholders zoals monteurs / fabrikanten e.d.

Contact:

  • René Pie
  • Amersfoort
  • rene.pie@eeyoo.nl