Meidenteam (met één jongen) wint de dubbel bij Sogeti ProjectB Challenge 2024

Meidenteam (met één jongen) wint de dubbel bij Sogeti ProjectB Challenge 2024
Bij de studierichting Software Development zijn vrouwelijke studenten behoorlijk in de minderheid. Toch heeft een bijna hoofdzakelijk uit meiden bestaand team van de Hogeschool Utrecht (HU) zowel de publieksprijs als de juryprijs gewonnen tijdens de ProjectB Challenge 2024. Het team, bestaande uit Krista Schouwstra, Lenor Hofschreuder, Suus Honkoop, Vera van der Wedden, Danae van der Meer en Akin Dündar ontwikkelde de app Herinner je Ritmes. Deze app helpt mensen met dementie door het gebruik van muziek. We spraken met het team over het project en hun succesvolle samenwerking.

ProjectB is de jaarlijkse battle tussen studententeams van verschillende hogescholen om werkende IT-oplossingen te maken die het leven van mensen met een beperking ondersteunen of zelfs de kwaliteit van leven verbeteren. HBO-ICT doet vanuit het vak Project Digital Smart Services al jaren mee met deze door Sogeti georganiseerde challenge.

Kunnen jullie vertellen hoe jullie op het idee van de app zijn gekomen?
Danae: “In eerste instantie hadden we heel andere ideeën. Zo dachten we aan een app voor pretparken, speciaal voor mensen met een beperking zoals autisme, waarmee ze makkelijker toegang kunnen krijgen tot attracties. Maar daar was al eerder onderzoek naar gedaan en voor school moesten we juist ook zelf onderzoek doen als basis voor een te ontwikkelen IT-oplossing.”

Suus: “We hadden een heleboel ideeën, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor de doelgroep mensen met dementie. Iedereen kent wel iemand die hiermee te maken heeft, dus het is heel herkenbaar en relevant.”

Krista: “Lenor bracht ons op het idee om muziek in de app te verwerken.

Lenor: “Ik had gelezen dat muziek dieper binnenkomt bij mensen met dementie. Ze verliezen veel functies en kunnen steeds minder onthouden, muziek is een van de laatste dingen die in hun hersenen achterblijven. Dat gaf ons de inspiratie voor Herinner je Ritmes.”

Hoe werkt jullie app precies?
Danae: “Onze app maakt gebruik van muziek om mensen met dementie te helpen bij het oproepen van herinneringen en het reguleren van emoties. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld via een heel eenvoudige interface met drie icoontjes hun emoties aangeven: boos, verdrietig of blij. Na het selecteren speelt de app muziek af die past bij hun stemming, en deze muziek helpt bij het reguleren van hun emoties. Voor de muziek is er een koppeling gemaakt met Spotify waar je gepersonaliseerde afspeellijsten, rekening houdend met de muziekvoorkeuren van de gebruiker, kunt samenstellen.”

Lenor: “We hebben hiervoor veel onderzoek gedaan, onder andere naar muziektherapie. Uit een interview met een muziektherapeut bleek dat je bij boosheid bijvoorbeeld eerst wat meer ‘agressieve’ muziek moet laten horen, zodat de persoon die emoties kan uiten. Daarna speel je rustigere muziek af om ze te kalmeren.”

Akin: “Naast deze emotieregulering via muziek biedt de app ook cognitieve spelletjes die kunnen bijdragen aan mentale stimulatie en plezier.”

Danae: “Het onderzoek heeft verreweg de meeste tijd gekost, het bouwen van de app hebben we in de laatste maand gedaan.”

Vera: “Dat was wel behoorlijk aanpoten. Maar we hebben veel gehad aan de feedback die we van de begeleiders en uit het veld kregen: houd het simpel!”

Hoe hebben jullie het onderzoek aangepakt?
Krista: “We hebben eerst samen de vragen geformuleerd waarna ik interviews heb gehouden met verzorgers en mantelzorgers van mensen met dementie. Maar ook met mensen met dementie. Het was soms lastig om direct met hen te praten, omdat ze gevoelig zijn voor te veel prikkels. Ik heb in een verpleeghuis interviews afgenomen, waarbij ik heel bewust alleen ben gegaan om het minder bedreigend te maken voor de mensen met dementie daar.”

Hoe hebben jullie het project aangepakt qua samenwerking?
Vera: “We zijn al sinds het begin van onze opleiding bevriend en werken vaker samen aan projecten, dus het was logisch dat we een team vormden. Iedereen had een eigen rol: zo deed Danae bijvoorbeeld de documentatie, Krista de interviews, Lenor en ik de frontend, Akin backend en inlogfunctionaliteiten in de frontend en Suus is begonnen met het ontwerp van de app.”

Suus: “Hoewel we de taken verdeeld hadden, was het een echt gemeenschappelijk project. We hebben allemaal bijgedragen aan het eindresultaat.”

Krista: “We werkten deels op de HU en deels vanuit huis via Discord, wat heel overzichtelijk was. Hoewel we veel online contact hadden, voelden we ons altijd verbonden als team.”

Hoe zat het met de begeleiding tijdens de challenge?
Danae: “De begeleiding vanuit de HU door Peter van Rooijen en door de twee coaches van Sogeti – Pieter Veefkind en Steven Bos – was heel stimulerend en positief. Ze vonden alles wat we deden geweldig, dat gaf ons echt iedere keer een boost om door te gaan.”

Krista: “Wat ook hielp, was dat we duidelijke feedback kregen. We moesten ons idee niet te ingewikkeld maken en prioriteiten stellen, want je neemt al snel te veel hooi op je vork.”

Jullie hebben niet alleen de publieksprijs gewonnen, maar ook de juryprijs. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Vera: “Voor de publieksprijs hadden we een filmpje gemaakt van een minuut waarin we de kort de urgentie van het probleem hebben aangegeven en de werking van de app hebben uitgelegd. Kennelijk hebben we dat goed gedaan want wij kregen de meeste publieksstemmen.”

Suus: “Voor de juryprijs hebben we een pitch van een minuut of vier gegeven tijdens de afsluitende dag in RAUM, een creatieve ontmoetingsplek in Leidsche Rijn. Tijdens de presentatie liep er een timer mee, om de urgentie van het project te benadrukken. De timer liet zien hoeveel mensen er tijdens onze presentatie de diagnose dementie zouden krijgen, en dat waren er 54. Dat maakte echt indruk.”

Lenor: “Vanuit Sogeti hadden we ook een cursus presentatietechnieken gekregen, en dat heeft ons echt geholpen om onze presentatie krachtig neer te zetten.”

Wat hebben jullie gewonnen?
Suus: “Voor de publieksprijs kregen we allemaal een tegoedbon van 100 euro. Voor de juryprijs wonnen we een state-of-the-art VR-headset. Dat hadden we echt niet verwacht! We dachten dat het alleen om de eer ging.”

Wat zijn de toekomstplannen voor de app?
Krista: “Er is interesse vanuit verpleeghuizen. Vooral de verzorgers daar zagen het potentieel van de app om mensen met dementie te helpen, bijvoorbeeld om stemmingswisselingen te verminderen. Er was zelfs iemand op LinkedIn die vroeg wanneer de app beschikbaar zou zijn voor haar moeder met dementie.”

Vera: “Ik heb het er al over gehad met een docent om het project verder uit te werken tijdens een volgend semester. Maar we focussen ons nu eerst op het afronden van onze studie. We zijn derdejaars, dus we moeten nog wel even.”

Suus: “De app is een prototype waar nog behoorlijk wat aan gesleuteld moet worden. Zo is het bijvoorbeeld nog niet gelukt om een koppeling te maken met een smartwatch. Dat wilden we doen om het gebruiksgemak voor mensen in een verder stadium van dementie kan vergroten. Op basis van de hartslag kan zou dan automatisch de beste muziek geselecteerd worden. Dat is een mooi project voor een volgende groep.”