Studiejaar 2024-2025 (ACO) | |
Traject | Mailadressen contactpersonen |
Certificaat Katholieke identiteit
OHON-CEKAID-18 Voor iedere pabo-student die stage liep of loopt op een katholieke school en zich afvraagt ‘wat is er zo bijzonder aan deze school?’ In dit honourstraject ontwikkel je een persoonlijke en pedagogische visie op katholiek onderwijs in de huidige samenleving. Je leert ook om te gaan met diversiteit in de klas en hoe je vanuit levensbeschouwelijke vorming daar creatief invulling aan kunt geven. Je verdiept didactische kennis van o.a.filosofische gespreksvoering, rouwverwerkingen geestelijke stromingen. Je wordt expertvoor stichting en schoolteam als het gaat om identiteit, persoonsvorming en inclusie. |
edwin.vanderzande@hu.nl |
Maatschappelijk project
OHON-MAATPROJ-18 Dit honourstraject is ten behoeve studenten IvOO die binnen een maatschappelijk project een rol vervullen waarbij ze vaardigheden, kennis en inzichten vergaren die een verbreding en verdieping zijn van het pedagogisch repertoire dat ze vanuit de opleiding aangereikt krijgen. De studenten krijgen zicht op de leefwereld van kinderen uit een kansarm en/ of taalzwak milieu. De rolneming kan verschillende vormen hebben: -Coach Taalmentoraat: studenten begeleiden kinderen uit achterstandswijken een schooljaar met als doel leesplezier en leerplezier en taalvaardigheid te vergroten bij het kind thuis. |
ivo.dewilde@hu.nl |
Educatief evenement
OHON-ORBILDRI-18 Dit honourstraject is o.a bedoeld voor studenten die samen met docenten en medestudenten een werkweek organiseren. Voorafgaand aan de werkweek is er een aantal bijeenkomsten waarin de voorbereiding plaatsvindt. De organisatie bestaat uit het organisatorisch en inhoudelijk vormgeven van de werkweek. De derdejaars werkweek in Schoorl is het meest duidelijke voorbeeld. De student heeft hierin een voortrekkersrol en neemt de leiding m.b.t het organiseren en voorbereiden en geven van workshops aan medestudenten. Andere voorbeelden zijn de organisatie van de werkweken in jaar 1 en jaar 2 maar ook het organiseren en uitvoeren van bijvoorbeeld een musicalproject op een basisschool. |
nanda.talsma@hu.nl
Werkweek jaar 1 Werkweek Schoorl |
Studentmentoraat OHON-STUMEN-18Dit honourstraject is gericht op studenten van IvOO die het studentmentoraat binnen de opleiding opzetten en vormgeven, waarbij ze vaardigheden, kennis en inzichten vergaren die een verbreding en verdieping zijn van het pedagogisch en didactische repertoire dat ze vanuit de opleiding aangereikt krijgen. In dit project ontwikkelen studenten zich in de volgende vaardigheden: -coachend -begeleidend -coördinerend -ontwerpend -organiserend Het project studentmentoraat bestaat uit twee onderdelen: 1)De opzet en organisatie van het studentmentoraat 2)Het coachen van individuele studenten op het gebied van studie en stageUit een enquête onder eerstejaars studenten blijkt dat studentmentoraat voorziet in een behoefte, namelijk het gebruik maken van ervaring en deskundigheid van ouderejaars studenten ten aanzien van de opleiding. |
maaike.kooistra@hu.nl |
Praktijkonderzoek in het primair onderwijs
Wil jij bijdragen aan verbetering van de onderwijspraktijk door het doen van praktijkonderzoek? Is er een onderwerp (vanuit jouw stagepraktijk) waarin je je wilt verdiepen? Dan is dit honourstraject geschikt voor jou. In overleg met de lectoraten van de HU stellen we een relevant onderzoeksthema vast en ga je aan de slag. Je draagt bij aan lopend onderzoek van de lectoraten en je kunt tevens met een eigen onderzoeksvraag, vanuit jouw stagepraktijk, aan de slag. In dit traject werk je aan je onderzoekend vermogen. Je stelt een onderzoeksvraag vast, je schrijft een onderzoeksplan, je voert het onderzoek uit op een basisschool (of meerdere scholen), je analyseert de uitkomsten, je presenteert de uitkomsten en je doet praktische aanbevelingen voor schoolontwikkeling. Je kunt dit honourstraject combineren met bestaande onderzoeksopdrachten zodat je er een rijker en meer verdiepend onderzoeksproject van kunt maken. |
geertje.damstra@hu.nl |