Artikel in Profiel: Hoe leren mbo-docenten tijdens het werk?

Ben je als professional betrokken bij het ontwerpen en uitvoeren van professionalisering in het mbo? Dan kunnen de inzichten uit dit onderzoek je verder helpen bij het maken van keuzes in professionalisering!

Promovendus bij het lectoraat Beroepsonderwijs én practor Docentprofessionalisering (Landstede) Marjanne Hagedoorn heeft samen met Maaike Koopman (associate lector Beroepsonderwijs en co-promotor) en Elly de Bruijn (lector Beroepsonderwijs en hoogleraar OU, promotor) onderzoek gedaan naar het leren van mbo-docenten bij vijf ROC’s. In het artikel in vaktijdschrift Profiel beschrijven zij het veelzijdige palet van activiteiten die mbo-docenten ondernemen in het kader van hun professionalisering.

‘Heb niet alleen aandacht voor wat docenten (willen) leren, maar ook aandacht voor hoe docenten (willen) leren’, zeggen de onderzoekers. Het artikel geeft handvatten om samen onderzoekend aan de slag te gaan en professionalisering in co-creatie vorm te geven.

Nieuwsgierig geworden? Lees het artikel: Hoe leren mbo-docenten tijdens het werk?
Het artikel in Profiel is gebaseerd op een wetenschappelijk artikel, verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Teachers and Teaching: One size does not fit all – mapping informal and formal professional development activities of vocational teachers (2023).

Bron: Hagedoorn, M., Koopman, M., & De Bruijn, E. (2024). Hoe leren mbo-docenten tijdens het werk? Profiel, 9, 10-12.