Binnen de grootstedelijk context van de stad Amersfoort groeien kinderen op in buurten met een superdivers karakter. Kinderen kunnen hierdoor te maken krijgen met verscherpte tegenstellingen tussen de normen en waarden die ze van huis uit meekrijgen en de geldende normen en waarden uit de mainstream samenleving. Burgerschapscompetenties die gericht zijn op het actief mee kunnen doen met, een bijdrage kunnen leveren aan en het betrokken voelen bij de samenleving, zijn cruciaal om oplossingen te vinden voor deze kwesties. Burgerschapsonderwijs is wettelijk verplicht, maar de Onderwijsinspectie wijst op de beperkte doelgerichtheid op veel scholen, veroorzaakt doordat scholen onvoldoende weten wat goede invullingen zijn of wat van hen verwacht wordt. Daarbij komt dat de complexiteit van de maatschappelijke vraagstukken waar kinderen mee te maken hebben beïnvloed wordt door factoren die niet alleen in de school, maar ook in de omgeving van de school (i.e. thuis en de wijk) plaatsvinden. Burgerschapsvorming zou dus vanuit meerdere perspectieven/disciplines moeten worden bekeken en opgepakt, wat het belang aangeeft om interprofessioneel samen te werken met professionals in het sociaalpedagogische en educatieve domein rond dit thema.
In het onderzoeksproject Over de Grens! werken Anton Boonen, met Edwin Nieman & Marlijn Dingshoff vanuit het lectoraat Participatie & Stedelijke Ontwikkeling, het lectoraat Beroepsonderwijs en ABC Amersfoort samen aan onderzoek naar interprofessioneel samenwerken aan burgerschapsvorming binnen 4 Amersfoortse wijken.
Deel 1: Doelgericht en samenhangend werken aan burgerschapsvorming; een gedeelde verantwoordelijkheid.
Deel 2: Doelgericht en samenhangend werken aan burgerschapsvorming; betekenisgeven aan het begrip ‘burgerschap’.
Deel 3: Doelgericht en samenhangend werken aan burgerschapsvorming; werken aan een gedeelde en gemeenschappelijke wens of ambitie.
Deel 4: Doelgericht en samenhangend werken aan burgerschapsvorming; de leerpotentie van grenzen in het sociaalpedagogische en educatieve domein.