Lectoraat Beroepsonderwijs actief bij Onderwijs & Onderzoek Festival

Lectoraat Beroepsonderwijs actief bij Onderwijs & Onderzoek Festival

Het Onderwijs & Onderzoek Festival was deze editie in 2022 weer live in de Werkspoorkathedraal. Het lectoraat Beroepsonderwijs heeft op verschillende manieren actief bijgedragen aan het programma. Collega’s van het lectoraat hebben de mini-huiskamers van het Teaching en Learning Network (TLN) helpen bemensen en vanuit ons lectoraat is bijgedragen aan de volgende sessies:

Missiegedreven leeromgevingen: Utrechtse challenges onder de loep en op de kaart
Maaike Koopman, Ilya Zitter en Joël Cornelia
Hoe pak je onderwijs aan waarin studenten werken aan maatschappelijke vraagstukken? Waar in Utrecht werken HU-studenten al aan challenges? Het Lectoraat Beroepsonderwijs heeft middels een ontwerpgericht onderzoek toegewerkt naar prototypes van een scan en stadskaart om missiegedreven leeromgevingen aan te kaarten. “De scan en stadskaart kunnen helpen bij het ontwikkelen en evalueren van challenges. Door het onderzoek hebben we bovendien zicht gekregen op allerlei, vaak impliciete ontwerpafwegingen die spelen bij het vormgeven aan dit onderwijs.”

Ondersteuning tijdens werkplekleren: Hoe kunnen we studenten zo begeleiden dat ze relevante leerervaringen opdoen tijdens stage?
Lieke Ceelen & Anne Khaled
Wat zorgt ervoor dat jouw studenten relevante leerervaringen opdoen tijdens werk? Uit onderzoek weten we dat werkplekleren wordt ondersteund door sociale support, begeleiding en de mogelijkheid om deel te nemen aan alledaagse activiteiten op de werkplek. In deze sessie geven we een inkijkje in hoe dit precies gebeurt. We houden (1) een interactieve bespreking van een promotieonderzoek naar hoe werk het leren ontlokt bij stagiaires fysiotherapie en verpleegkunde en (2) een interactieve bespreking van tools die voortkomen uit onderzoek naar het begeleiden van werkplekleren. We geven praktische tips om aan te sluiten bij ervaringen van studenten tijdens het werken.

Landschap van lerende netwerken voor Leren en Innoveren
Ilya Zitter en collega’s van het Kenniscentrum Leren en Innoveren
Lerende netwerken kunnen een belangrijke katalysator zijn voor vernieuwing. In de HU bestaat een veelheid aan aanverwante begrippen zoals lab, hybride leeromgeving, werkplaats, learning community, ecosysteem, leernetwerk en vele varianten daarop. In een gezamenlijk project doen we in een lerend netwerk onderzoek naar overeenkomsten en verschillen tussen deze vormen van lerende netwerken, hoe ze bijdragen aan duurzame innovatie en welke theorieën er achter zitten. In deze workshop delen we de resultaten en geven we inzicht in de veelvormigheid van lerende netwerken binnen de HU.

Proffesional Doctorate: een eigen titel op phd-niveau voor het hbo
Elly de Bruijn
“De Professional Doctorate is een geweldig idee. Alleen de hogescholen kunnen dit in de praktijk realiseren. Ik verwacht dat het bij kandidaten, werkgevers en hbo-instellingen heel populair gaat worden.” Marcel Levi  (voorzitter NWO) Tijdens deze sessie nemen we je mee in de landelijke ontwikkeling van de Professional Doctorate en de vier domeinen waar de HU een leidende rol in vervult: Gezondheid & Welzijn, Energie & Duurzaam, Techniek & Digitalisering, Onderwijs ‘Leren & Professionaliseren’.