Regionaal en sectoraal ecosysteeem water: ontwerpen aan een hybride lerend systeem

Water speelt een onmisbare rol in ons leven. Het wordt daarom steeds belangrijker de watercyclus als geheel te benaderen: van winning, zuivering en distributie van drinkwater via verbruik naar afvalwaterzuivering en lozing in de waterboezem. Naast de typische watergeoriƫnteerde bedrijven zoals drinkwaterbedrijven en waterschappen, speelt het gebruik en behandelen van water ook een rol in de procesindustrie, zoals in de voedingsindustrie, chemiebedrijven, afvalverwerkers, etc. Ook in zorginstellingen neemt het belang van waterbehandeling toe, denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwijderen van medicijnresten uit afvalwater van een ziekenhuis. Hierdoor raken, zowel in het werkveld als in het onderwijs, verschillende professies, domeinen en disciplines met elkaar verweven.

“Belangrijkste opdracht is toekomstbestendig waterbeheer. Hoe zorgen we ervoor dat Nederland is ingericht op het afvloeien van water? Wat vraagt de klimaatverandering van het waterbeheer? We moeten oplossingen bedenken voor het behoud van water zonder dat de koeien tot hun knieĆ«n in het water staan. Dat is heel moeilijk omdat het grote watersysteem in Nederland is ingericht op het afvloeien van water. Ook verzilting is hierin een thema. Hoe laat je de verzilte laag onder en haal je het zoete water naar boven? Rekening houdend met de noodzaak om anders met energie om te gaan. Daar ligt een gigantische uitdaging” (Teamleider onderwijsinstelling).

Een snel veranderende watersector vraagt om goed opgeleide, innovatief handelende vakmensen: wendbare vakmensen die zich blijven ontwikkelen en duurzaam kunnen worden ingezet. We hebben prakijkgericht onderzoek gedaan naar hoe in Friesland wordt samengewerkt aan ontwikkelen van de watersector: hoe ontstaan (nieuwe) leeromgevingen en welke zijn dat? Hoe kunnen leeromgevingen met elkaar in verbinding staan? Hoe sluit je aan bij de behoefte van zowel werkveld, als het onderwijs en de maatschappelijke opgave in brede zin? Hoe zorg je voor een duurzame benadering, zodat de dynamische leeragenda continue onder de aandacht blijft?

Lees de publicatie: Regionaal en sectoraal ecosysteem water: ontwerpen aan een hybride lerend systeem.

In deze publicatie is te lezen hoe Firda (voormalig Friesland College), Aeres MBO, CIV Water en de aangesloten bedrijven samen met Lectoraat Beroepsonderwijs en de Leermeesters onderzoek hebben verricht naar het ontwerpen aan een regionaal, sectoraal ecosysteem rond water, een ‘hybride lerend systeem’.

Deze publicatie is de derde in een reeks van drie publicaties: Strategisch ontwerpen op de grens van school en de buitenwereld in de sector economie (eerste uit de reeks) en Schakelen door de schalen van leeromgevingen in de regio Friesland (tweede uit de reeks).