Schuren geeft glans: van handelingsverlegenheid naar leren

Studenten komen vaak in situaties waarin ze iets moeten maar niet zo goed weten wat of hoe. Ze ervaren ‘handelingsverlegenheid’. Dat schuurt soms: ze voelen ongemak en onzekerheid. En dat kan dan weer leiden tot ineffectief gedrag: freeze, flight of fight. Daarnaast kan het ook leiden tot leren, bewust of onbewust!

Met een groep bevlogen docenten zijn we in de onderzoekswerkplaats Leerprocessen van het lectoraat Beroepsonderwijs op zoek gegaan naar hoe handelingsverlegenheid bij studenten kan worden benut om tot leren te komen. We hebben op basis van onze bevindingen een tool ontwikkeld om dit proces van handelingsverlegenheid naar leren in kaart te brengen.
Deze tool kan jou als docent, coach of begeleider in de praktijk helpen om de student te ondersteunen bij het in kaart brengen van zijn of haar leerproces.
Benieuwd naar het proces en de tool?

Tool: Van handelingsverlegenheid naar leren
Proces: Van handelingsverlegenheid naar leren (poster Onderzoekswerkplaats Leerprocessen)