Aangezien we bij Open-ICT via SCRUM werken is dit een tweede handige kapstok om de relatie met duurzame ontwikkeling te leggen. Hieronder een plaatje waarin verschillende elementen terugkomen.
De competenties voor duurzame ontwikkeling staan hierboven al toegelicht en krijgen een natuurlijke plaats in de persoonlijke ontwikkeldoelen, persoonlijke gesprekken en de retrospective. Hieronder aan de hand van drie voorbeelden hoe de overige elementen eruit kunnen zien.
Verankeren van inclusie (SDG 10)
Een groot probleem bij veel ICT systemen is dat ze mensen uitsluiten. Dit raakt aan SDG 10, wat ongelijkheid wil verminderen. Wil je hier wat aan doen dan zul je bij de user stories kwaliteitscriteria en acceptatiecriteria terug moeten laten komen die met deze SDG te maken hebben. Een kwaliteitscriterium dat bijvoorbeeld te maken heeft met toegankelijkheid is: Alle functionaliteit is beschikbaar vanaf een toetsenbord. Een acceptatiecriterium en/of definition of done (DOD) kan zijn: De opgeleverde software moet aantoonbaar voldoen aan niveau A van WCAG 2.0 (dit is een standaard voor toegankelijkheid).
Tijdens de sprint kunnen de studenten via informatie die ze bijvoorbeeld bij Stichting Accessibility vinden leren hoe ze precies toegankelijkheid in ICT krijgen (learning stories) en dit vervolgens uit te voeren.
Bij het testen gaat het erom dat SDG aspecten ook worden getest. Om hetzelfde voorbeeld te blijven gebruiken kan je dan de opgeleverde software testen via een online testtool op toegankelijkheid wat een rapportage oplevert.
Tevens kunnen mensen met een beperking de software testen.
Bij het reviewen wordt ook op SDG aspecten gelet. Dan is er bijvoorbeeld een controle in hoeverre de opgeleverde toegankelijkheid wel voldoet aan de kwaliteitscriteria. Op basis hiervan kan ik de volgende sprint nieuwe stories op dit gebied worden opgesteld.
Verankeren van een zo’n klein mogelijk energieverbruik (SDG 7)
ICT verbruikt zeer veel energie en de verwachting is dat dit alleen maar gaat toenemen. Dit staat dus haaks op het SDG doel 7 dat juist wil dat het energieverbruik wordt teruggedrongen. Hoe je software maakt heeft impact op de mate van energieverbruik en kan je dus meenemen in het ontwikkelproces. Een Definition of Done kan dan bijvoorbeeld zijn: Het opgeleverde ICT product/dienst verbruikt minder energie dan soortgelijke ICT producten/diensten.
Een voorbeeld hoe dat eruit kan zien is onderstaande deliverable van een student. Hij heeft zijn website getest op energieverbruik en opgeschreven hoe dit te verbeteren in de volgende sprint.
Er zijn een aantal belangrijke stappen die ik kan nemen om dit te verbeteren (voor meer stappen zie bron):
- Gebruik een hosting provider die op groene stroom draait
- Compress afbeeldingen en video, gebruik web specifieke formats.
- Gebruik zo min mogelijk javascript.
- Gebruik server side caching, om dynamisch gegenereerde pagina’s statisch te maken.
Bron 1: https://www.wholegraindigital.com/blog/website-energy-efficiency/ Bron 2: https://www.sdgnederland.nl/sdgs-2/doel-7-duurzame-en-betaalbare-energie/ Bron 3: https://www.sustainablewebmanifesto.com/
Verankeren van vrijheid met en toegang tot ICT (SDG 9c) en open en verantwoordelijke instituties (SDG 16)
Op dit moment ben je vaak niet vrij om je data mee te nemen naar een andere aanbieder. Probeer maar eens de tijdlijn uit je Facebook naar een soortgelijk platform over te zetten. Overheden hebben bijvoorbeeld ook veel moeite all gegevens die verspreid zijn over de talloze overheidsorganisaties zinvol te kunnen gebruiken en te beveiligen. Je kan tevens moeilijk gegevens koppelen van het ene systeem met het andere, tenzij het allemaal van dezelfde leverancier is.
Een belangrijk onderliggend probleem hiervoor is dat beschikbare open standaarden niet worden gebruikt. Wil je hier wat aan doen dan moet dit een inherent onderdeel zijn van het ontwikkelproces.Denk hierbij aan een Definition of Done als Daar waar mogelijk is gebruik gemaakt van open standaarden. Een belangrijke learning story voor de student zal dan waarschijnlijk gaan over wat open standaarden zijn, hoe deze toe te passen en welke in hij/zijn/hen geval relevant zijn. Hierbij kan een bron als Forum Standaardisatie gebruikt worden. Tevens zullen bij de user stories de juist kwaliteits- en acceptatiecriteria geformuleerd moeten worden. Bijvoorbeeld bij een user story die gaat over domeinnamen kan de specifieke eis bij dat deze ondertekend moet zijn met de open standaard DNSSEC.
Op goed gebruik van open standaarden kan tijdens de sprint getest worden, zie onderstaand plaatje hoe je dat automatisch kan doen voor een groot aantal internetstandaarden.
Op zo’n manier wordt duurzame ontwikkeling een natuurlijk onderdeel van het SCRUM onderwijs.